Viimastel aastatel on esile kerkinud mitmeid kõrgelseisvaid isikuid puudutavaid kõmulisi kriminaalprotsesse, kus prokuratuur on (vähemalt nende kohtualuste kaitsjate arvates) saanud kasutada protsessuaalseid eeliseid ja kaitsjatel pole nende arvates olnud hädavajalikke vahendeid ega õigusi oma funktsiooni täitmiseks. Üheks väljundiks sellele arenevale väitlusele sai kriminaalmenetluse seadustikule suure paranduste paketi väljapakkumine, mida selle paketi vastased on ka Berlusconi eelnõuks proovinud sildistada.
Mis aga minu jaoks on mõneti üllatav olnud, on see, et mõlemad pooled on võtnud kasutusele «nõukogude igandi» malaka. Eelnõu seletuskirja järgi on justkui kogu meie kohtueelne kriminaalmenetlus, selles osas, kus see angloameerika kriminaalmenetlusest erineb, «nõukogude pärand». Ning üllatus-üllatus, ka eelnõu vastased ei ole suutnud sama malaka kasutamisest hoiduda, nimetades eelnõus väljapakutud kohtueelsele kriminaalmenetlusele tähtaegade kehtestamist nõukogude regulatsioonile tuginemiseks.
Mäletades veel piisavalt selgelt «kodanlikuks igandiks» sildistamise ebameeldivust, tahan üles kutsuda intelligentsemates keskusteludes «nõukogude igandi» sildi liigtarvitamisest loobuma. Praegusel valimiseelsel ajal kohtame paratamatult diskussioone, kus tulevad kasutusele kõikvõimalikud (ka kõige lihtsamatele ja madalamatele instinktidele toetuvad) emotsionaalsed mõjutamisvahendid. Kuid võiks ju olla ometi ka diskussioone, kus me sellistest vahenditest hoidume.
Teine, «nõukogude iganditega» võitlemisega ainult osati seonduv teema, millele tahan tähelepanu tõmmata, on seadusloomega ületormitsemine. Jälle tuleb tunnistada, et kunagi 1990. aastate alguses oli periood, mil lühikese ajaga tuli ühiskonnas ette võtta tohutu palju muudatusi ning selleks tuli kiiresti vastu võtta ka väga palju seadusi.