Sestap on kirikud kontserdipaikadena au sees. Sarja «Viva Oratorio» tegijate pakutav liturgiline muusika kõlab tõeliselt ehtsalt kohas, mille jaoks see loodi – kirikus.
Kirikuakustika omapära on see, et preestri ja kirikuõpetaja sõnad jõuavad ka viimase rea kirikulisteni ilma helivõimenduseta, muusikast rääkimata. Alles möödunud sajandi keskpaiku sai kombeks panna jumalasõna kuulutaja ette mikrofon ja kirikulöövi alla kõlarid. Küllap on nõnda mugavam, võib häält vähem pingutada, kuid ehk on pastorite hääledki võrreldes eelkäijatega nõrgemaks jäänud.
Helivõimendus on ehk hädavajalik kähisevatele nõrgukese häälega lauljatele, kelle sõnum teiste pillide taustal muidu hoopis kuulmata jääks, sestap siis haaravad mõned lauljad mikrofoni lausa hammaste vahele, et seegi pisku kuulajani viia. Helivõimendus on abivahend sellele, kel hääl pisike, see on otsekui kark lombakale. Mida vähem on seda karku märgata, seda parem on tulemus.
Tegelikult ei muuda võimendussüsteem heli mitte kunagi paremaks, väljendusrikkamaks, emotsionaalsemaks. Ta teeb selle vaid valjemaks. Igasugune helivõimendus moonutab heli. Ta on omal kohal ehk suures, viletsa akustikaga ruumis või staadionikontserdil, kuid mitte kirikus!
23. detsembril Jaani kirikus mängitud Charles Gounod’ «Missa püha Ceciliale», seekord Urmas Lattikase seades ja tema ansambli osavõtul, oleks küllap kõlanud ideaalselt, kui vaid – parafraseerides Juhan Liivi – seda helivõimendust ees poleks olnud.
Loomulikult oli helivõimendus vältimatu Lattikase ansambli elektripillide tarbeks. Kuid miks oli vaja võimendada ka koorilauljaid ja ooperisoliste, kelle hääl kõlab vabalt üle suure sümfooniaorkestri? Milleks oli vaja võimendada koori selle teose jaoks parima akustikaga ruumis?