Ennekõike veavad seda karavani erakonnad, kes laevad oma valimistelgid ja nänni autode peale, voorivad läbi linnade, alevike ja külade ning ajavad oma poliitikategemistega ärevile nii inimesed kui ka küla koerad. Kui piltlikult väljenduda.
Valija jaoks tähendab see vaid häirivat segadust. Nii tänavavapildis kui ka iseenda peas. Et kas valida oma kila-kolaga priiskavaid erakondi ja nende «partidest» prominente või siis mõnda valimisliitu, mida esindavad küll kohalikud näod, aga võimu ja raha nende taga ei ole ja mine tea, kas pääsevadki volikokku? Või jätta hoopis valimata?
Et usk valimisliitude edusse on vähenenud, sellest kõnelevad ka arvud. Nii on valimiskomisjonile esitatud 632 erakonna ja vaid 292 valimisliidu nimekiri. Võrreldes 2009. aasta valimistega, kus osales 588 erakonna ja 324 valimisliidu nimekirja, on proportsioon muutunud järsult valimisliitude kahjuks. Enam kui tõenäoliselt on paljud vabakodanikud juba alla andnud ja liitunud mõne suurema erakonnaga, sest nii on lootust võimule pääseda oluliselt rohkem.
Konkurentsi seisukohalt on süsteem enam kui vildak. See on pannud sisuliselt rahatud valimisliidud konkureerima riigi poolt toetatud parlamendierakondadega, mis võimaldab viimastel valimisliitudest teerulliga üle sõita. Ja kindlasti ei tee nad seda mitte seepärast, et kohalikku elu edendada nagu valimisliidud (mille ju ei saagi olla muud eesmärki), vaid erakondade jaoks on see osa võimulpüsimise laiemast mehhanismist.
Suurel pildil pole valimiste põhiküsimus mitte see, mida uut ja head toovad need valimised kaasa konkreetsetele omavalitsustele Türilt Tallinnani, vaid missugune erakond üleriigilise punktilugemise käigus valimised võidab. Oma võitude deklareerimiseks on vaja saavutada ülekaal suuremates linnades, aga ka võimalikult paljudes valdades, mis võimaldab lõpuks deklareerida oma statistilist võitu ka piirkondlikul või üleriigilisel tasandil. Valitsuserakondadele tähendab see teatud mõttes usaldushääletust, mis osutab, kas valijate mandaat on võimu teostamiseks jätkuvalt olemas või mitte, ning opositsioonile võimalust see mandaat kehtetuks tunnistada.