1. Täpsustan oma avakõnes esitatud väidet. Eesti ja teiste liikmesriikide huvides on EL liikumine föderaliseerumise suunas, mille all ma mõistan riikideülese otsustusprotsessi tasandi (Euroopa Parlament, Euroopa Komisjon) tugevdamist riikidevaheliste komponentide (Ministrite Nõukogu) arvel. See eeldab harmoniseerimist ka muudes valdkondades (institutsionaalne muutus demokraatliku legitiimsuse suurendamiseks, laiem Euroopa maksubaas ja eelarve, Euroopa kodaniku mõiste sisustamine jne).
2. Ma ei ütle, et EL peaks muutuma föderatsiooniks kahel põhjusel: 1) see ei ole nähtavas tulevikus poliitilise kokkuleppe kaudu kuidagi tehtav, mistõttu pole sellest ka mõtet rääkida; 2) me ei oska ette kujutada, mida tähendaks föderatiivne Euroopa Liit – nagu Mart Nutt ka osundas, suudame me seda mõistet käsitleda olemasolevate föderatsioonide näitel, aga neist ükski ei ole EL jaoks adekvaatne. Ehkki Hispaania, Šveits ja Kanada ei ole kindlasti kultuurilis-poliitiliselt sama homogeensed kui USA ja Saksamaa.
3. Optimist Mart arvab, et liikmesriigis osatakse teha pädevamaid otsuseid kui EL tasandil. Julgeks selles väites kahelda päris mitmes aspektis – Kreeka laenude suurendamine järjestikuste valitsuste poolt oli kindlasti populaarne (selle eest osteti valijale kommi), aga kas see oli riigi tuleviku mõttes pädev? Prantsusmaa sotsiaalkindlustussüsteemi jätkusuutlikus on tõsise küsimuse all, aga järjestikused presidendid ei ole suutnud tõsta pensioniiga kasvavale elueale vastavaks. Ma arvan, et populaarsus ja pädevus on erinevad asjad.
4. Mart ütleb, et föderatsioonis lepiksid Saksamaa ja Prantsusmaa kokku ning kujundaksid ELi enda järgi ümber. Vaadates, kuidas viimaste aastate EL reformid on edenenud ainult siis, kui Angela Merkeli head käed on sellele heakskiidu andnud, siis väidan vastupidist – riikideülese komponendi tugevdamine suurendab mõistliku Euroopaülese poliitika ajamist, mis on mõistliku Eesti huvides. Me oleme Saksamaa mõjuvõimu kasvu ELis pidanud positiivseks ainult seetõttu, et nende vaated on suurel määral meie omadega ühtinud. Aga ühel hetkel, kui nad seda ei tee, kas oleme praeguse süsteemiga enam rahul?
Debatt valmib Postimehe, Eesti Väitlusseltsi ja Euroopa Komisjoni Eesti esinduse koostöös, olles neljas pikemast euroliidu-teemaliste väitluste sarjast.