Küsimus on strateegiline - kas on tark sundida ja suunata kõik tänased 15 ametlikult tegutsevat ülikooli ponnistama omaenda doktoriõppe ja omaenda teadusüksuste loomise nimel? Minu arvates ei ole. Tulemuseks oleks veelgi suurem killustumine ning sellest johtuv süvenevalt lokaalne toimetamine.
Ausam oleks kohe sättida latt just sellisele kõrgusele, millisena Eesti oma ülikoole näha tahab. Võimekatena tegutsemiseks Euroopa teadus- ja haridusruumis.
Kolmandaks tuleb selgeks rääkida turu ja riigi vahekord ülikoolihariduse rahastamisel. Täna on siin rahulolematust (näiteks eraülikoolide etteheited ebavõrdsete konkurentsitingimuste kohta) ja ka ettepanekuid alternatiivsete võimaluste osas. Olgu selleks ideed üleminekust haridusosakute süsteemile või lihtsalt tarbija kaudu rahastamisest (vt Rein Lang, PM 02.12.02).
Teiselt poolt on alternatiivsete rahastamisskeemide kaalumisel üks põhimõtteline eeldus - ühtsete mängureeglite järgimine. Olukorras, kus magistrikraad või professoriamet tähendavad erinevates Eesti ülikoolides ikka veel võrreldamatuid suurusi, on selge oht, et näiteks haridusosakute skeemi realiseerimisel ei saa kooli rahahulka määrama mitte niivõrd töö sisu, kuivõrd PR-osakonna võimekus. Millest oleks tark hoiduda. Kõigepealt ühtsed reeglid, siis uued skeemid.
Suvalise rahastamisskeemi puhul peavad riigile jääma hoovad ülikoolihariduse vastavusse viimiseks Eesti ühiskonna vajadustega. Riigi tänase põhiinstrumendi, riikliku koolitustellimuse ideoloogias on paraku hulk lahtisi otsi.
Looduses kohtab kahesugust arusaama sellest, mida riik tellima peaks. Esimene seisukoht ütleb - tellida tuleb seda, mida ühiskond vajab. Paraku pole vajadust kuskil täpselt kirjas, tõsist uurimistööd ei ole, ekspertide arusaamad lahknevad.
Teine loogika ütleb - tellida tuleb seda, mida hästi õpetatakse. Sõltumata otsesest vajadusest on hea tegija alati oodatud.
Täna domineerib esimene loogika seal, kus vajadus on suhteliselt hästi kokku loetav (arstid, õpetajad, piirivalvurid). Teine arusaam domineerib näiteks doktoriõppe tellimisel. Tellitakse seda ju sealt, kust laekub lõpetajaid.
Muidugi viib see olukorrani, kus Eesti tipp-professionaalide kiht saab mõnes eluvaldkonnas paksem, teises kaob olematuks. Mis omakorda hakkab Eestit nn osaühiskonna mudeli suunas nihutama, mitmetes eluvaldkondades sõltume välisekspertiisist.
Vaja oleks selget kokkulepet nii rahastamisalustes kui riigitellimuse loogikas. Mis võimaldaks teha sammu kvaliteetsema ülikoolihariduse ja selle abil suurema professionaalsuse suunas kogu Eesti ühiskonnas.