Ja muidugi arvavad mõlemad leerid, et just nemad seisavad tugeva ELi eest. Sellega paralleelselt on kaalujatel erinevad arusaamad ka sellest, milline peaks olema Euroopa Ülemkogu eesistuja, komisjoni presidendi ja kõrge esindaja (ning siia lisandub ka eesistujariigi valitsusjuht) omavaheline balanss. Kes peaks neist mängima esimest viiulit? Kas see roll on sõltuv olukordadest ja küsimustest või mitte? Ja kui, siis millistest?
Ja on veel kolmas dimensioon. Need, kes leiavad, et jätkuvate siseheitluste asemel peaks EL keskenduma endale maailma poliitikaareenil kindla ja prominentse koha loomisele, ning ootavad mõlemalt ametikohalt just selle saavutamist.
Lõpuks taandub kõik konkreetsele inimesele. Kandidaadi persoonile, selle vastavusele erinevatele tasakaalupunktidele ning lootustele. EL vajab enda eesotsas säravaid, visiooniga juhte. Omamoodi segu Hollywoodi superstaarist ja Nobeli preemia laureaadist. Ja üks endine Briti peaminister või praegune Saksa kantsler mahub minu arvates kenasti selle kirjelduse sisse.
Kuid kindlasti on ka rida kandidaate väikestest liikmesriikidest, kes saaks mõlema tööga suurepäraselt hakkama. Välja on pakkuda hulk endisi ja praeguseid valitsusjuhte. Ma ei nõustu nendega, kes väidavad, et vaid suurriikide endised või praegused juhid võiksid ametikohtade kriteeriumidele vastata, «sest vaadake – väikeriikide esindajaid ei võta ju keegi tõsiselt».
Tõmmates jämeda paralleeli – ma ei arva, et president Obama on Hiina või India liidrite silmis vähem usutav, kuna ta lapsepõlv möödus Hawaiil, rääkimata sellest, et ta eelnev kogemusteportfell poliitikuna oli keskmisest õhem mitte ainult USA mõõdupuu järgi. Presidendina esindab ta Ühendriike, mitte Illinoisi osariiki.
Ja veel üks konks, mis ilmselt paljudel tasakaalustajatel meeles ei pruugi olla. Suvel Euroopa Parlamendis sõlmitud kokkuleppe järgi on Jerzy Buzek parlamendi presidendina ametis kaks ja pool aastat, mille järel võtab temalt teatepulga suure tõenäosusega üle sakslane Martin Schulz.
Seega kahe ja poole aasta pärast võime me end leida olukorrast, kus institutsionaalse tasakaalu Maati abil võidakse otsida sobivat kandidaati Euroopa Ülemkogu eesistuja kohale just Kesk- ja Ida-Euroopa väikeriigist…