Kuid nelja-aastast õpet ei saa kolmeaastaseks muuta kõigest ühe aasta äralõikamise teel – sellel pole mingit mõtet. Kogu stuudium tuleb ümber kujundada. Tuleb uuesti mõtestada see, mida ja kuidas õpetada, et ka kolmeaastane õpe oleks väärtuslik.
Kui tööturg neelas endasse kõik töölesoovijad, polnud sel võib-olla tähtsust. Kuid just nüüd, kui tööturg on keeruline, on eri tasemega kvalifikatsioonide rohkus väga oluline.
Mõned poliitikud räägivad, et meil pole üldse tarvis nii palju kõrgharitud inimesi. Suur osa noori võiks nende meelest õppida kutsekoolis mingeid asju tegema ning minna tööle vabrikusse.
See on keeruline küsimus. Ühes mõttes on tõsi, et tarvis on mõlemat. Kuid mu meelest leidub kaks põhjust, miks tasub kõrghariduse laiendamist siiski jätkata, vähemalt praegu. Kui vaadata maid, kus majanduslik õitseng on kõige suurem, siis on need maad, mis investeerivad kõrgharidusse kõige rohkem. Seega on riigi seisukohalt endiselt rahanduslikult kasulik kõrgharidust arendada. See võtab muidugi aega, see on pikaajaline investeering, kuid see on hea investeering.
Teine põhjus on see, et paljud tööd, mida varem võis teha keskkooliharidusega või keskkoolihariduse pluss ühe-kahe aasta pikkuse täiendusõppega, on nüüd muutunud palju tehnilisemaks. Nende tööde tegemiseks peab nüüd olema ülikooliharidus.
Ning ka ülikooliharidusega inimesele sobiv töö on praegu hoopis midagi muud, kui see oli 40 aastat tagasi, mil mina ülikooli lõpetasin. Sest kvalifikatsiooni tasemed on muutunud. 30–40 aastat tagasi töötasid laboriassistentidena keskkooliharidusega inimesed, kuid praegu on paljud neist bakalaureused. Ma arvan, et seda tüüpi ametite hulk kasvab.