Skip to footer
Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar
Saada vihje

Peep Kuld: arengufond ja innovatsioon

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Peep Kuld

Arengufond tegi oma esimese investeeringu nüüdisaegsete logistikalahenduste arendamise ja kasutusele võtmisega tegelevasse firmasse Smartpost. Meie tehnoloogia tuumaks on tarkvaralahendused, mis võimaldavad internetikaubanduse ja postimüügi logistikaprotsesse juhtida internetipõhiselt tsentraalselt, täpselt ja kuluefektiivselt.



Samas muutub interneti- ja postimüügi klientide kaupade kättesaamine mugavamaks ja kiiremaks, kasutades iseteeninduslikke «postkontoreid» ehk pakiautomaate. Smartpost võtab oma logistikalahendused kasutusele Eestis lähikuudel ning alustab oma tarkvara- ja pakiautomaatide tehnoloogia müüki mujal maailmas, väljaspool Eestit.



Seoses Smartposti investeeringuga on mõned ajakirjanikud väljendanud oma rahulolematust, et investeering ei vasta nende ootustele. Arengufond peaks justkui investeerima uuenduslikesse projektidesse ja Smartposti puhul polevat innovatsiooniga mingit seost. Suurim probleem paistab olevat see, et Smartpost pole Skype ega Nokia. Ega tõepoolest olegi. Samas võib aga Smartpostis kasutusele võetud tehnoloogiat auga pidada uuenduslikuks. Selgitame, miks.



Lihtsaim viis Smartposti uuenduslikkuse kirjeldamiseks on vahe tegemine visuaalselt nähtavate pakiautomaatide ja uute tarkvaralahenduste kasutuselevõtu ja arenduse vahel.



Smartposti arendatavad tarkvaralahendused on maailma logistikavaldkonna jaoks uuenduslikud. Siiamaani on sarnastest lahendustest jõudnud ärikasutusse vaid ühe arendaja lahendus ühes maailma riigis. See on DHL Saksamaal. Eksitavalt on ajakirjandusest läbi käinud ka väide, justkui oleks Smartposti omaga sarnane teenus juba ammu kasutusel Soomes, Inglismaal ja mujal maailmas.



Tegelikult on uuenduslikkusele hinnangute andmisel oluline omavahel kokku leppida, mis asi on üldse innovatsioon. Ajakirjanike seisukohavõttudest on paistnud, et oodatakse leiutisi ja teadussaavutusi, mida arengufond peaks finantseerima. See pole päris täpne arusaamine sõna «innovatsioon» tähendusest. Majandusteadlase ja hilisema Harvardi professori Joseph A.



Schumpeteri definitsiooni järgi on innovatsioon leiutise, avastuse, uue või olemasoleva teadmise uudne kasutamine majanduslikus protsessis. Kasutamise eesmärk on konkurentsieelise, ideaalis isegi lühiajalise monopoli loomine. Innovatsiooni sünonüümiks ei ole leiutamine ega teadusuuringud.



Võtmeteguriks on, et midagi hakatakse kasutama. Kui on tegemist teadussaavutusega, mida kasutusse ei võeta, ei ole innovatsiooni. Kui on tegemist vana teadmisega, mida hakatakse uuel moel kasutama, on tegemist innovatsiooniga.



Ajakirjanikud soovivad Smartposti võrrelda tuntud firmadega, nagu Skype, Nokia ja miks mitte ka Google. Keegi ei kahtle selles, et Skype, Nokia ja Google on innovatiivsed ettevõtted, kelle edu väärib imetlust. Võrdleme siis Smartposti Nokia, Skype’i ja Google’iga.



Kas Nokia on mobiiltelefoni leiutaja ja esimene tootja? Ei ole. Nokia on üks maailma esimesi mobiiltelefonide tootjaid ja mobiiltelefonide kasutajasõbralikkuse arendaja. Praegu on Nokia oma valdkonna turuliider maailmas.



Kas Skype on interneti teel häälkõnede edastamise leiutaja ja esimene kasutaja? Ei ole. Skype on üks esimesi selle teenuse kasutajasõbralikumaks muutja ja laialt kasutusse võtja. Nüüdseks on Skype oma valdkonna turuliider maailmas.



Kas Google on interneti otsingumootori leiutaja ja esimese otsingumootori käivitaja? Ei ole. Google on otsingumootori arendaja ja kasutajasõbralikuks muutja. Praegu on Google oma valdkonna turuliider maailmas.



Nüüd Smartpost, kel poleks ilma tagasisideta ajakirjandusest pähegi tulnud võrrelda end eespool toodud gigantidega. Kas Smartpost on iseteenindusliku «postkontori» leiutaja ja esimene tootja? Ei ole. Smartpost on üks maailma esimesi iseteeninduslike «postkontorite» tehnoloogia- ja tarkvara arendajaid, kasutajasõbralikuks muutjaid ja tootjaid ning selle toote/teenuse kasutusse võtja.



Arengufondi investeerimisotsuste kriteeriumiks on innovatiivsus. Smartpostil on hea meel, et arengufond andis positiivse investeerimisotsusega ka positiivse hinnangu innovatiivsusele. Kas aga Smartpost kasvab Nokia, Skype’i, või Google’iga võrreldavaks globaalseks ettevõtteks ning oma valdkonna turuliidriks maailmas, näitab aeg. Ajakirjanikud on oma ootuste lati igatahes väga kõrgele seadnud.

Kommentaarid
Tagasi üles