Kui jätta mõtlemisest mõtlemine ja osalt ka minateadvus kõrvale, kas siis võib öelda, et loomad on teadvuslikud olendid?
Selle üle teadvuseuurijad tõepoolest tänapäeval vaidlevad. On mitu nii-öelda sõjalaagrit ehk traditsiooni. Väga paljud arvavad ja ka mina pooldan seda seisukohta, et teadvus ei teki järsku, vaid evolutsioneerub. Ma arvan, et teadvuse mõiste ja elu mõiste on lähedalt seotud.
Teadvuse eeldused tekivad ustavasti juba väga vähestest rakkudest koosnevates organismides. Koos organismide evolutsiooniga muutub ka teadvus. Eneseteadvus ja moraalne teadvus tekkisid muidugi hiljem, aga vahetu teadlikkus kogemusest on olemas olnud küllalt primitiivsetel organismidel. On ka neid, kes ütlevad, et teadvus on omane ainult inimesele või ainult inimesele ja imetajatele. Näiteks kaladel ja madudel ei ole nende arvates teadvust. Vaieldakse ka selle üle, kas tehislikult on võimalik teadvust luua. Vähesed ütlevad, et on. Teised väidavad, et teadvuse jaoks on vaja orgaanilist elu.
Samal ajal on tuntud nali, et Crickiga koos töötanud Christof Koch lõpetas sääskede ja kärbeste tapmise, sest ta arvab, et neil on teadvus. Ta püüab kasutada keemilist sääsetõrjet, et teadvuslikku sääske mitte tappa, vaid eemale peletada.
Kas me peaksime siis mingeid erilisi järeldusi tegema igapäevase käitumise jaoks? Et kellel on teadvus, see väärib paremat kohtlemist, ja kellel pole, see ei vääri?
Teadvust kiputakse moraaliküsimustega seostama. Näiteks inglise keeles on teadvus consciousness, kõlalt lähedane sõna conscientiousness on südametunnistus ja vastutustunne. See ei ole juhus. Moraalseid otsustusi saab teha ikkagi teadvusel olles. Näiteks tahtejõuga sundida ennast loobuma tegemast midagi, mida tahaks, aga ei tohi… ilma teadvuseta on sellest raske rääkida.