Kes üldse mõjutab noore inimese poliitilisi vaateid?
Torney-Purta:
See, millist parteid valitakse, tuleb tihti kodust kaasa. Kui palju see elu jooksul muutub, kui palju seda mõjutavad näiteks sõbrad, on vaidlusküsimus.
Koolil on oluline roll inimese poliitilise aktiivsuse kujundamisel, protsesside õpetamisel, kuidas poliitikas osaleda.
Toots:
See on minu väga isiklik arvamus ja ma tean, et paljud mu kolleegid seda ei jaga, aga ma arvan, et Eesti koolisüsteem keskendub liialt põhiseaduse seletamisele. Teravaid päevapoliitilisi küsimusi arutatakse ühiskonnaõpetuses harva, neid natuke kardetaksegi. Näiteks vene koolides räägitakse sellest, miks hääletamas käia on oluline, märksa vähem kui eesti koolides.
Torney-Purta:
See, kuidas ja kui äärmuslikult on inimene valmis oma seisukohti kaitsma, on moraalsete hinnangute erinevus.
Võtme näiteks loomakaitse küsimuse. Üks mu sõber kirjeldas, kuidas tema tütar, kirglik loomakaitsja, on pühendunud hüljatud kasside ja koerte päästmisele, tuues neid koju ja otsides neile ulualust. Vanemad olid aga sunnitud sekkuma, kui tütar hakkas päästma ka hüljatud rotte.
Üks inimene ütleb, et jah, see on halb, et loomi tapetakse kasukate tegemiseks, ja sellepärast ma ei kanna kasukat. Teise inimese jaoks on see põhimõtteline moraalne küsimus, mille nimel ta on valmis kasuka kandja seljast rebima ja tungima kasvandusse loomi vabastama.
Samamoodi on aborditeemaga. Me võime arutleda, millal elu algab – eostamisest või sünnist –, ja see on üks viis, kuidas end abordi suhtes positsioneerida. USAs aga on näiteks tapetud arste, kes on naistele aborte teinud – niisiis on äärmuslasi, kes on valmis oma põhimõtete eest nii kaugele minema.