Aga seda kõike ära märkides on meil ikkagi põhjust ka siinsamas koduümbruses ringi vaadata ja küsida, kas Eesti poliitiline kultuur on paarikümne iseseisvusaastaga tõesti arenenud nii kaugele, et meil oleks põhjust selle üle piisavat uhkust tunda. Me ei saa ju ometi rahul olla, kui vaid oskame osutada kuskile, kus asjad on halvemini. Ja kuigi need võiksid olla ilmselt palju halvemini ka siin, ei ole need ka mitte hästi.
Mulle näiteks jääb väga ebaselgeks, mida tähendab meie avalikus ruumis sõna «vastutus». Kõigi vabalt elatud aastate jooksul tuleb meelde vaid üksikuid juhuseid, kus mõni poliitik, näiteks minister, on mõne tema haldusalas toimunud skandaali tõttu ametist tagasi astunud, nagu Meelis Atonen seoses probleemidega praamiliikluses või Signe Kivi, kui ilmnes, et kultuurkapitali rahaasjad ei ole korras.
Kusjuures kui Atoneni puhul võib ka oletada, et teistsugusel viisil asju ajades ei oleks ta ehk lasknud probleemil kriitiliseks paisuda, siis Signe Kivi käitumine oli tõesti näide puhtast läänelikust poliitilisest kultuurist: ta võttis ministrina endale vastutuse segaduse eest oma hallatavas sfääris, ehkki ei olnud ise selle tekkimises millegagi osaline. Kahjuks on sarnases olukorras tüüpilisem hoopis teistsugune käitumine. Ma võtan endale täie vastutuse, ütleb asjaline, ja jään just seetõttu oma ametikohale edasi, sest vaid nii on mul võimalik isiklikult hoolt kanda, et sääraseid sigadusi enam ei juhtuks. Ja oma kabinetti ei vabasta ta enne, kui politsei selle uksele koputab. Või siis tähendab «me võtame endale selle ja selle arengu eest vastutuse» maakeeli tõlgitult «andke meile rohkem raha» – sest ega me ju lihtsalt niisama ka vastutada ei saa. Nõnda siis oleme jõudnud olukorda, kus tegelikult ja päriselt vastutavad asjade eest ainult inimesed, kelle südametunnistus ei luba teisiti, aga nemad näivad olevat väljasurev liik.