Eesti ei ole isoleeritud energiasüsteem. Praegu on Eesti ühes süsteemis Läti, Leedu ja Venemaaga, Põhjamaadega ühendab meid Estlinki kaabel.
Süsteem ise on laienemas, sest iga uus ühendus lääne suunal muudab meie elektrienergia sõltuvuse ühest riigist väiksemaks. Uute välisühenduste puhul tahab piiritagune partner näha, et meie piirkonnas arendatakse elektrienergia tootmist. Millegipärast näevad meie inimesed elektrienergia arengus tihtilugu tonti, kus põhjanaabritega koostöö tähendab millegi mahamüümist. Siin ei saa aga midagi maha müüa, saab vaid vähendada sõltuvust ühest riigist, praegusel juhul Venemaast.
Kui ka poliitiline aspekt kõrvale jätta, siis näiteks kümne aasta pärast pole Venemaalt enam võimalik elektrit osta või on see suurenenud investeeringute tõttu oluliselt kallim. Venemaa ei ole elektrisüsteemi viimase 20 aasta jooksul oluliselt investeerinud. Ja et Venemaa näeb oma võimu kasvu pigem gaasijuhtmete ehitamises, siis pole ette näha, et elektrisüsteem lähitulevikus suuri rahasüste saaks.
Moderniseerimist vajab ka meie enda elektrienergia sektor. Teatavasti on Eesti põlevkivitööstus üles ehitatud eelmise sajandi 60ndatel ja 70ndatel, mistõttu praegune ühiskond neid kulusid ei kanna ega ka teadvusta. Põlevkivist elektri tootmine peab aga aastaks 2016 vastama ELi nõuetele.
Et uute elektrijaamade ehitamine võtab aega kolm-neli aastat, siis tuleb järgmisel aastal teha konkreetseid samme. Üheks selliseks võib osutuda põlevkivist kui elektriallikast loobumine.
Elektri tootmine põlevkivist on investeeringumahukas ning teades, et Narva elektrijaamu on vaja moderniseerida, on ette näha selliselt toodetud elektri konkurentsivõime nõrgenemist. Selle tõestuseks on muutmisel oleva elektrituru seaduse eelnõu, kus on ka põlevkivi elektrijaamadele ette nähtud subsiidiumid. Siiani toetati vaid taastuvat energiat.