Ma usun siiralt, et kui parimad pead selle kallal natuke vaeva näeks, siis küllap leitaks sobiv kombinatsioon, mis annaks terviklikumat infot kui ainult õpitulemused. Minu isiklik lemmik on õpilaste koolimeeldivuse mõõtmine: miks mitte küsida õpilastel endilt, mida nad oma koolist arvavad?
Meil kiputakse küll uskuma, et vaid läbi vaevahigi tehtud töö väärib kiitust ja üksnes läbi vihapisarate saadud teadmised on midagi väärt, kuid jällegi - aeg oleks edasi liikuda. Tegelikult on juba ammu tõestatud, et koolimeeldivus on olulisemaid tegureid, mis mõjutab edasijõudmist ja toimetulekut koolis. Koolimeeldivus, muide, on Eestis teiste Euroopa riikidega võrreldes kõige madalam (www.york.ac.uk/inst/cdw/childEU.pdf).
Kas pole nii, et kui ühiskond jälgiks suure huviga ka koolimeeldivuse edetabelit, siis annaks see koolidele olulise sõnumi. Eriti, kui lisaks pingereaga suureneksid ka võimalused sedalaadi asjadega süvitsi tegeleda. Minu sügav lugupidamine neile õpetajatele, kes suudavad hoolimata viimse piirini täistopitud õppekavast tegeleda õpilaste isiksuse arendamisega.
Riikliku eksami- ja kvalifikatsioonikeskuse spetsialist Aimi Püüa ütleb, et «need [riigieksamite tulemuste] tabelid pannakse ju üles selleks, et ühiskonnas huvi äratada». (Postimees, 25.08.2009). Mulle tundub, et mõtlema panemise asemel kinnistame hoopis arvamust, et koolid tegelevad vaid teadmiste andmisega ja millestki muust eriti põhjust rääkida pole.
Pingerida, mida koostatakse riigieksamite tulemuste põhjal, on lihtsalt üks infokilluke. Sellisena pole temas midagi halba - kui riigieksameid niikuinii tehakse, siis ei saa maha salata ka sellega kaasnevat statistikat. Selle kasutamisel peab aga olema äärmiselt ettevaatlik