Teiseks mõõtmiseks võib pidada juhtkonna testimist 2010. aastal Kirde kaitseringkonnas. Enam kui kümnest pataljoni- ja staabiülemast ning staabiohvitserist vaid üks ei vastanud nn Thomase juhiprofiilile. Seega, mida selle testiga ka ei mõõdetaks, valituks osutuvad need, kes sarnanevad praeguste väeüksuste tippjuhtidega. On veel üks mõõdupuu, millega hinnata kaitseressursside ameti valiku sobivust – kaitseväe kontrollõppused. Kui õppustel saavad jaoülemad ja rühmaülemad vähemalt rahuldavalt hakkama, siis tuleb tehtud valikut jällegi suuremas osas õigeks pidada.
Nüüd aga ajateenistuse-eelsest selektsioonist. Teadupärast jagatakse kutsealused enne teenistust kahte gruppi. Esimesse ehk eelkutsesse määratakse tulevased allüksuste juhid, autojuhid, sidespetsialistid. Nemad teenivad 11 kuud, sest nende väljaõpe nõuab rohkem aega. Kõik ülejäänud suunatakse teenistusse põhikutsega ehk septembris-oktoobris. Jätame siinkohal kirjeldamata jaanuarikutse, mis on erand ja mis vajaks hoopis teistsugust lähenemist.
Kutsealuste määramisel eel- või põhikutsesse kasutataksegi Thomase testi, kuid mitte ainult. Lisaks sellele arvestatakse inimese haridust, erialaseid oskuseid, autojuhilubade olemasolu, tema tausta; tegelikult arvestatakse võimaluste piires ka tema soove. Seega ei ole kuidagi õigustatud väide, et kaitseressursside amet suunab ajateenistusse inimesi juhtima ainult sobimatu testi alusel või et teiste juhiks võib saada vaimupuudega isik.
Ja siin jõuamegi peamise probleemi juurde: juhiomadustega inimeste vähesus. Neid lihtsalt ei ole ühiskonnas piisavalt. Võime vaadata ükskõik millist eluvaldkonda. Kõikjal leiame oma kohale sobimatuid juhte. Geneetikud väidavad, et n-ö juhigeeniga isikuid, neid, kes pürgivad teisi juhtima, on inimeste hulgas umbes iga seitsmes. Neid aga, kes tahavad vastutada – võiks öelda, pürgivad ka vastutama ja juhtima –, on vaid iga kahekümnes. Kuna meie ajateenistuse ülesehitus nõuab juhtide valikut enne teenistust, siis millegi põhjal tuleb see otsus teha.