Rahulolematus riikliku kultuuripoliitikaga on valdav. Paistab, et toimuvat ei kiida heaks peaaegu keegi kultuurivaldkonnas tegutsejatest. Optimistlikke sõnumeid saabub vaid kultuuriministeeriumist, samas kui ülejäänud kultuuriväljal aktiivsed tegutsejad esinevad põhiliselt kriitiliste sõnavõttudega.
Ka meie, viis kunstiakadeemiat lõpetavat fotograafiatudengit, oleme isekeskis kirunud nii ministri tegevust/tegevusetust kui ka kunstnike ja visuaalkultuuri olukorda laiemalt. Tundub, et ministeeriumi ei huvita kaasaegse kultuuri käekäik ning arendamine, keskendutakse ennekõike säilitamisele ja konserveerimisele.
Märgilise tähendusega on siinkohal ka Laine Jänese puudumine sel aastal Kumu kunstimuuseumis üle antud, ühe Põhjamaade olulisema kaasaegse kunsti auhinna Ars Fennica ürituselt, kuhu oli samas kohale tulnud Soome president Tarja Halonen. Auhinna võitis eesti kunstnik Mark Raidpere.
Tundub, et midagi on kultuurivaldkonnas väga valesti, mistõttu otsustasime uurida lähemalt Eesti riiklikku kultuuripoliitikat ja seda ellu viivat asutust – kultuuriministeeriumi –, saamaks aru, kas viga peitub ministri isikus või kehtestatud poliitikas.
Külalislektor Indrek Grigori juhtimisel toimunud kursuse «Analüüs ja kriitika» praktilise analüüsi sektsioonis vaatlesime kultuuriministeeriumi alusdokumente, seadusloomet ja ministeeriumi reaalset tegevust. Alljärgnevalt esitame väikese kokkuvõtte analüüsi tulemustest.
Kultuuripoliitika aluspõhimõtted
Eesti riigi kultuuripoliitika põhialused sätestavad: «Eesti riigi kultuuripoliitika tuleneb rahva poolt põhiseaduse vastuvõtmisega riigile pandud kohusest tagada eesti rahvuse ja kultuuri säilimine läbi aegade.»
Veidral kombel tõlgendab kultuuriministeerium oma eesmärki – tagada kultuuri säilimine – vajadusena säilitada kultuur balsameeritud kujul. Kultuuriministeeriumi alluvuses tegutsevatest institutsioonidest on suurimad kujutava kunstiga tegelevad asutused Eesti kunstimuuseum ja Tartu kunstimuuseum mis, nagu muuseumi seaduski ette näeb, «koguvad, uurivad ja säilitavad».