Probleeme on palju. Tänu piirkondlike lennujaamade rajamisele viimastel aastatel on oluliselt paranenud mõnda piirkonda pääsemise tingimused. Ka suured sõlmlennujaamad on üha rohkem ülekoormatud. Samal ajal on lennujaamade tihedus teatavates ELi piirkondades toonud kaasa tarbijate ja lennuettevõtjate vajadustega võrreldes suure kasutamata läbilaskevõime. See võib anda mõnele turuosalisele võimaluse saada soodsaimaid toetusi maksumaksja kulul. Oleme mõnikord olnud tunnistajaks, et olemasolevad lennujaamataristud dubleerivad üksteist või et olemasolev läbilaskevõime jäetakse kasutamata.
Kõigil nimetatud põhjustel on Euroopa Komisjoni teostataval ELi tasandi riigiabikontrollil keskne roll. Peame tagama nii selle, et kodanike transpordivajadused saaksid täidetud kui ka selle, et maksumaksja raha läheks sinna, kus seda on tõepoolest vaja. Samuti peame säilitama lennujaamade ja lennuettevõtjate võrdsed võimalused, sõltumata nende ärimudelist, alates väikestest piirkondlikest lennujaamadest suurte sõlmlennujaamadeni ning odavlennuettevõtjatest rahvuslike lennukompaniideni.
Seetõttu teen ettepaneku jätkuvalt lubada lennujaamataristule teatavatel tingimustel antavat abi: riigiabi võib olla õigustatud juhul, kui esineb tõeline transpordivajadus ja abi on vajalik piirkonda pääsemiseks. Lennujaamad peaksid aga suutma katta oma tegevuskulud nagu mis tahes muu majandustegevuse puhul, välja arvatud juhul, kui tegemist on vajadusega osutada konkreetset avalikku teenust.
Lennujaamad peaksid olema kasumlikud ning nende kulud peaksid katma neid kasutavad lennuettevõtjad ja reisijad. Seda ei ole võimalik saavutada üleöö: teen ettepaneku kehtestada kümneaastane üleminekuperiood, et piirkondlikud lennujaamad saaksid olukorraga järk-järgult kohaneda.
Samuti võib lennuettevõtjatele antav abi olla õigustatud ajutiselt, näiteks uue lennuliini avamiseks.
Võttes vastu uue riigiabiraamistiku, mis tõesti vastab praegustele ja lähiaastate nõuetele, reageerime paremini kõigi Euroopa kodanike, nii maksumaksjate kui ka reisijate, vajadustele ning loome tingimused dünaamilise ja konkurentsivõimelise lennutranspordisektori arenguks Euroopas.