Ning need sõna otseses mõttes rahvusliikumised väidavad tihti, et alkoholi tõid sisse venelased, et põlisrahvaid kergemini alla heita. Tšuktšidel näiteks on olemas raudkindel legend, et bolševikud tutvustasid neile viina pärast seda, kui nad ei suutnud tšuktše teistmoodi alistada. Asi on selles, et tšuktšid olid viimane Nõukogude Liidu rahvas, kes kommunistidele vastupanu osutas ja alles 1940ndate lõpul suudeti Tšuktšimaal nõukogude võim kehtestada.
Üks alkoholiga seonduv tšuktši legend on selline: 1949. aastal, kui kommunistid olid aastakümneid asjatult tundra-tšuktšidega võidelnud, ilma et nood oleks tunnustanud kommunistide ülemvalitsust, organiseeriti suur lepituspidu, kuhu kutsuti ka peamised vastupanus osalevad suguvõsad.
Kaeti vägev pidulaud. Inimestele tehti kinke, sealjuures anti ka viina. Enne joodeti tšuktšid lepituspeo ajal täis. Tundrasse naasnud võitlejad ei osanud kassiahastuses muud teha, kui kingiks antud pudelitel korgid pealt keerata ja nii muutusidki nad suhteliselt lühikese ajaga alkoholisõltlasteks. Edasine on juba ajalugu.
Tšuktšidel on oma lugu, ent meelega alkoholisõltlaseks tegemise teooriat pooldavad enamiku Siberi põlisrahvaste pooldissidentidest venevastased aktivistid.
Ükskõik mis Siberi nurgas kuulete erinevaid versioone ühest ja samast loost: venelased on juba iidamast-aadamast, aga eriti pärast Oktoobrirevolutsiooni teadlikult kasutanud ära jakuutide, burjaatide, tuvalaste, hakasside, evenkide jt suutmatust alkoholi põletada. Ning selle ärakasutamise tulemusena tekkis neis rahvastes alkoholisõltuvus. Seepärast nõuavad viimastel aastatel Siberi rahvaste seas tekkinud poliitilised kultuuriliikumised viinajoomise lõpetamist, kuna tegemist on nii ebatraditsioonilise kui ka geneetiliselt sobimatu joogiga. Propageeritakse koos traditsioonide elustamisega naasmist traditsiooniliste jookide juurde, nagu seda on paljudel Siberi rahvastel näiteks märapiimast kääritatud kumõss (pigem sümboolse kraadiga jook).