Rootsi rahva hinge pärast võitlevad kaks lugu, vana ja uus. See vana on meile tuttav. Kui Nõukogude Liit oli täies jõus ning selle relvajõud asusid Rootsist kiviviske kaugusel, Läänemere teisel kaldal, ei liitunud Rootsi NATOga. Nüüd on Venemaa nõrk, selle riigi relvajõud on Soome lahe kaugeimas sopis ning vahetut sõjalist ohtu pole. Miks peaks siis Rootsi praegu NATOga liituma? Kui üllatusrünnak üle Läänemere ei saanud tõeks külma sõja ajal, kuidas võiks see praegu tõeks saada?
Uus lugu esitab vanale loole väljakutse häbitu väitega. Kahe aastasaja vältel on Rootsi olnud põhjala stabiilsuse kindlustuspoliis. Praeguseks on Rootsist saanud põhjala stabiilsust kõigutav tegur. Rootsi on lasknud oma kaitsevõimel nõrgeneda viisil, mis teeb Rootsist geopoliitiliste spekulatsioonide objekti. Rootsi on loobunud maakaitse põhimõttest ja üldisest ajateenistusest. Naaberriikidele antud solidaarsuslubadus – Rootsi ei jää kõrvaltvaatajaks, kui naabreid ähvardatakse – on sõnakõlks.
Lõpliku löögi Rootsi kaitsevõime usutavusele andsid NATO kaitseplaanid Balti riikide jaoks. Neis lähtutakse sellest, et Balti riikide kaitsmiseks on vältimatult vajalik toetuda Rootsile. NATO peab saama olla kindel, et Balti riikide kaitsjad saavad võimaliku kriisi algusest peale kasutada eriti just Rootsi lennuvälju.
Uue loo tuum on selline: Rootsi ei suuda tagada, et tema territoorium on kriisi ajal takistusteta NATO kasutuses. See sai ilmsiks siis, kui Rootsi kaitsejõudude juhataja tõdes, et Rootsi suudab oma territooriumit kaitsta maksimaalselt nädal aega. Ka Rootsi meedia virgus, märgates, et Venemaa õhujõud harjutavad tegevusi, millega nad saaksid kriisi puhkedes takistada lääneriike võtmast oma kontrolli alla Rootsi õhuruumi. NATO peab nüüd kindlustama, et saab Rootsile toetuda ka sel juhul, kui vastaspool on sinna enne kohale jõudnud.