Vastus on lihtne. Me oleme müünud neile suurfirmadele oma privaatsuse ja nemad on meile vastu andnud teenuseid. Meie, kasutajad, ei ole Google’i ega Facebooki jaoks mitte niivõrd kliendid, kuivõrd kaup. Me toodame andmeid, ja neid kasutatakse selleks, et müüa reklaami, mida meile internetis näidatakse. Mida rohkem andmeid meie kohta on, seda täpsemalt saab seda reklaami sihtida ja seda väärtuslikum see on.
Meie isiklikud andmed on ammu meie käest välja läinud ja meil pole ülevaadet, mida need erafirmad nendega teevad või võivad teha. Vaevalt on väga palju neid, kes oleks läbi töötanud näiteks Google’i privaatsustingimused. Seal on igasuguseid õudusi kirjas. Lihtsamalt öeldes: nad võivad teha meie andmetega, mida ise heaks arvavad.
Ja asi ei puuduta ju ainult mingeid kaugeid USA suurfirmasid. Kui paljud meist on mõelnud, mis on meie kohta kirjas kõigis nendes poodides, kus me ulatame kassas registreerimiseks kliendikaarte? Tanklates? Mobiilioperaatorite juures? Ega siin väga midagi mõelda ei olegi, kõik on kirjas, osa seetõttu, et seadus nõuab.
Mõni kuu tagasi pidas andmekaitse inspektsioon võitlust Tallinna transpordiametiga selle nimel, kas viimane ikka võib seitsmeks aastaks säilitada kõigi ühiskaardi kasutajate detailsed isikustatud andmed, kuni selleni välja, mis kell millise liini millisest peatusest inimene bussi astus. Selle tulemusena said need eeskirjad kõvasti karmimad ja tähtajad kõvasti lühemad, aga ma ei mäleta, et oleks tekkinud mingi suurem ühiskondlik debatt privaatsuse üle, kuigi see kõik puudutas meid palju otsesemalt ja lähemalt kui küsimus, kas NSA baasis on olemas koopiad minu puhkusefotodest.