Kogu hääleskandaali tuum paistab lihtne: kes käskis? Ojuland teatab: «Mina ei ole käsku andnud.» Vallbaum kordab nagu kaja: «Mina ei ole Samblikku käskinud. Hoopis tema ise pakkus seda võimalust.» Ma tahan siia juurde lisada kaks sama olulist küsimust. Kuidas käskis? Ja mis on plangu taga?
Alguses vahetame sõna. Kasutame üldist sõna «direktiiv». Direktiive saab esitada mitmel viisil. Üks on käskiv kõneviis («Ava aken!»), teine jutustav lause («Siin on palav.»), kolmas küsilause («Kas ei saaks akent avada?»). Lisaks eri modaalid («võib», «tuleb» jms), tingiv kõneviis jms.
Direktiivi vormi valik oleneb kahest asjast. Üks on see, kui palju arvab selle esitaja olevat endal õigust seda antud situatsioonis esitada. Teine on see, kui palju võib esitaja arvates partneril ette tulla direktiivi täitmist takistavaid asjaolusid.
Mitmesugused vormid seostuvad õiguste ja takistuste suhtega. Kui direktiivi esitaja arvab, et ta õigus on väga suur ja partneril takistusi ei saa olla, siis kasutab ta ennekõike käskivat kõneviisi: «Hangi mulle pensionäride hääled!» Kui ta arvab, et õigus on väike ja takistusi võib tulla palju, siis kasutab ta küsimust: «Kas ei saaks pensionäride hääli mulle hankida?» Nende vahele jääb jutustav lause: «Pensionäride hääled on praegu kasutamata.»
Teisalt, direktiivide nimetused ei ole seotud nende vormiga, vaid samuti õiguste ja takistuste suhtega. Käsk ei tähenda mitte käskivas kõneviisis lauset, vaid direktiivi, milles ütleja õigus on väga suur ja milles ei küsita, kas partneril on võimalus, tahtmine vms seda täita. Kui aga direktiivi esitaja tunneb huvi ka selle vastu, kas partner saab seda täita, siis kõneleme soovist. Ettepanek arvestab veel enam partneri tahtmisi. Kokkuvõttes: käsk on täitmiseks, aga ettepaneku puhul otsustab kõigepealt vastuvõtja, kas ta selle aktsepteerib või mitte.