Kes see ikka arstiabi võimalusi ja kasutamise asjakohasust peaks meile tutvustama, kui mitte meedikud. Ega arstkonnal pole kerge leida viise objektiivse informatsiooni edastamiseks, mida müügile orienteeritud meedia ei suunaks tarbimise suurendamisele. Aga väga oleks vaja, et elanikele õpetataks: suur osa tervisehädadest läheb ise üle või saab nendega hakkama ilma arstile minemata.
Millised oleks lahendused eriarstiabi järjekordade vähendamiseks ? Kõigepealt, kui soovime suurendada eriarstide huvi teha senisest enam ambulatoorseid vastuvõtte, tuleb haigekassa hinnakirjas tõsta eriarsti vastuvõtu maksumus mitmekordseks. Seda siiski mitte ilma ümberkorraldusteta eriarstile suunamises (e-saatekiri) ega üldises arstiabi rahastamises, mis toetaks arstiabi järjepidevust ja keskenduks eriala asemel patsiendile.
Probleem pole Eestis mitte väheses eriarsti vastuvõttude arvus, vaid selles, et suur osa neist visiitidest on väikese kasuteguriga. Seda tingib Eesti arstiabi korralduse ja rahastamise erialakesksus, mis väljendub muu hulgas selles, et haigekassa lepingutes raviasutustega on kirjas igal erialal kindel arv n-ö ravijuhte ehk igal erialal on oma arv visiite aastas, mille eest haigekassa tasub. Arstlikke erialasid on meil üle kolmekümne ja iga eriala osutab haigetele teenust oma vaatenurgast, sest selline on leping haigekassaga.
Eriarstiabi teenusepõhine rahastamine Eestis takistab koostööd ja soodustab iga eriala toimetamist omaette, mis suure osa patsientide jaoks tähendab ekslemist eriarstide vahel, sest ei maksta mitte patsiendi aitamise, vaid visiitide eest. Perearst Diana Ingerainen võtab selle olukorra kokku (PM 23.05): «Suur osa patsientide rahulolematusest tuleneb sellest, et patsient on valel ajal vales kohas ja eriarstid on õnnetud ebaprofiilset tööd tehes.»
Ei ole hõbekuuli, mis järjekorrad kaotaks, aga on terve hulk tegemisi, mis järjekordi lühendaks. Rahastamise ümberkorraldamine teenuse osutamiselt tasule tulemuse eest ja patsiendikesksusele on keeruline ülesanne, millega tegeletakse kõigis arenenud maades. Ikka selleks, et majanduslikud hoovad soodustaks patsiendiga tegelemist.