Nii peamegi lootma naabritele või ühisprojektidele. «Loomulikult on taristu, näiteks torujuhtmed, ühe riigi jaoks kallid, kuid näiteks Eesti, Soome ja Rootsi võiksid ellu viia ühise ladestamisprojekti,» leiab Tallinna Tehnikaülikooli CO2 geoloogilise ladestamise lektor Alla Šogenova. Tema töörühm on ka modelleerinud võimalikku süsihappegaasi transporti Lätti ning leidnud selle olevat majanduslikult mõeldava.
Tehnoloogia süsiniku kogumiseks on olemas, kinnitavad teadlased. Mitmed europrojektid on uurinud ladestamisvõimalusi, leidnud sobivaid paiku ja teinud ka edukaid katsetusi. CO2 transpordivõrgustik on üks kolmest ELi poolt prioriteediks määratletud energiataristust.
Vajadus seega on, tahtmine ka.
Ent ometi väljastas Euroopa Komisjon märtsis arutusdokumendi, kus tõdeb tehnoloogia nukrat olukorda Euroopa Liidus: «Süsiniku püüdmine ja ladestamine on ristteel. Püüdlustest hoolimata ei ole süsiniku kogumine ja ladestamine Euroopas hoogu sisse saanud.»
Selle tunnistuseks on vähemalt pool tosinat algatada püütud näidisprojekti, mis on kõik viimastel aastatel tühistatud. «Tehnoloogia on olemas, selle toimimist tuleb [mõne eduka projektiga] näidata,» selgitab Teir. «Selleks et tehnoloogiat kommertsiaalselt näiteks viie aasta pärast rakendada, peavad näidisprojektid algama nüüd.»
«Tõrge ei ole tehnoloogias, vaid rahastamise puuduses,» ütleb Teir. Ettevõtted ei kiirusta pigem kulusid kui tulusid tõotavat tehnoloogiat esimestena täismahus katsetama ning headest kavatsustest hoolimata pole Euroopa Liit suutnud näidisprojekte finantseerida.
Euroopa Liit kavatses heitkogustega kauplemise skeemi välja töötades osa sellest suunata just süsiniku püüdmise ja ladestamise näidisprojektide arendusse. «Praegu on ühiku hind niivõrd madal, et seni ei ole selle kaudu saanud toetust ükski näidisprojekt,» räägib Teir.