Aga mis siis teha, kui naised ei taha suuremat palka ja muudkui õpivad, õpivad, õpivad, kuni lahkuvad? Naised on aktiivsed, nad osalevad lugematutel kursustel ja koolitustel, tegelevad mitme hobi ja trenniga, MTÜdes tegutsevad ka enamasti naised. Vabatahtlik töö on küll hea ja kasulik, aga ühiskond ei taha sellele järele jõuda. Oleme jõudnud sinnani, et raha ja poliitika on valdavalt meeste teemad, vabatahtlik töö aga naiste teema.
Leidsin huvitava võrdluse ühelt Šveitsis korraldatud workshop’ilt, mille teemaks oli naiste mõjuvõimu suurendamine ühiskonnas. Üks selles osalenud türgi noormees tegi esitluse türgi naiste positsioonist läbi aegade ja muutustest Ottomani impeeriumi ajal. Kõige kindlam on õppida ajaloost ja Türgis on talletatud sotsiaalse elukorralduse kirjeldusi juba 8. sajandi raidkirjadel.
Khaanide valitsemise ajal oli nende naistel väga suur poliitiline mõju, nad osalesid tseremooniatel ja asendasid vajadusel khaani. Neil oli oma sõjavägi ja paleed. Naine oli khaanile esimene nõuandja ja seadusi ei võetud vastu ilma naise nõusolekuta.
Alates 10. sajandist, kui mindi üle islamiusku ja elukorraldus muutus paikseks, taandus naise ühiskondlik roll täielikult. Kuni 19. sajandini polnud Türgis naistel peaaegu mingit võimalust haridust saada. Seadustest astusid üle vaid mõned mõistlikumad isad, kes oma tütardele koduõpetajad palkasid. Naistel puudusid valikud, nende elu oli meeste poolt määratud.
Ja kuhu see ühiskond jõudis? 18. sajandi lõpus tunnistati Ottomani impeeriumis suurt majanduslikku, sotsiaalset ja kultuurilist lõhet nende ja lääne rahvaste vahel ning alustati muudatustega selle ületamiseks. Tõdeti, et kogu ühiskonna areng on suures sõltuvuses naiste haridusest ja sotsiaalsest positsioonist, kuna ema on see, kes lapsi kõige rohkem suunab. Kõikide muudatuste algatajaks olid mehed. Suuri muudatusi saab teha ainult riigi tasandil ja see kõik võtab aega.