Ütlen Matthieule alati, et kui meditatsioon teeb inimesed tõepoolest rahumeelsemaks, siis peaks see välja paistma nende rahvaste kultuurist, kes harrastavad palju vaimseid praktikaid, näiteks Tiibeti, Jaapani või India mõne osa puhul. Kuid mulle tundub, et nende rahvaste suurema rahumeelsuse kohta ei ole ajaloolisi tõendeid.
Kas neurobioloogia on võtmas filosoofidelt üle maailma seletamise rolli?
Ei usu. Oma parimatel päevadel oli filosoofia metadistsipliin, mis võttis arvesse kõike teadaolevat ja püüdis seda mõtestada. Enam see nii ei ole. Entsüklopeediliste teadmistega filosoofi kohtab harva, tänapäeval on see võimatu. Selleks tuleb teada kvantfüüsikast bioloogia ja antropoloogiani. Teada tuleb lihtsalt liiga palju.
Selle tagajärg on loomulikult, et neis teadusvaldkondades töötavad inimesed, kes loovad uut teadmist, hakkavad täitma filosoofidest jäänud lünkasid, hakates ise mõtlema oma avastuste tagajärgedest. Moel või teisel on see filosoofia, kui selleks pidada metatasandi arutusi. Ent enam ei ole see ühtne, sest ei ole kedagi, kes seda kõrgemal tasandil koondaks.
Ent kas neuroteadustel on praegu suurem suutlikkus inimest ja maailma seletada kui mis tahes teisel teadusvaldkonnal?
Filosoofiliselt on neuroteadused muidugi huvitavas olukorras, sest kompavad mitmeid piire, mida filosoofia on pidanud ainuomasteks. Näiteks tunnetus. Kui asuda analüüsima selle süsteemi mehhanisme, mis vastutab teadmiste omandamise ja arutlemise eest, tuleb enesestmõistetavalt käsitleda tunnetuslikke küsimusi.
Kuna väidame, et oleme monistid ja kõigele vaimsele peab olema loodusteaduslik seletus, ei saa neurobioloogid vältida keha ja vaimu vastandamise küsimust. See oli tõeline filosoofiline probleem. Sama lugu on vaba tahte ja vastutuse diskursusega. Ka esteetika on kujunemas üheks selliseks valdkonnaks, sest inimesed uurivad, miks mõned asjad meeldivad.
Kuna aju tekitab keele abil filosoofiat, mõtlemist ja arutlemist, ei saa teadusharu, mis püüab aru saada aju tööst, eirata filosoofilisi küsimusi. Kuid see ei tähenda, et neuroteadustest saab uus metateadus, mis seletab kõike. Tegutseme piiratud süsteemis.
Näeme praegu selgelt vajadust mõista paremini, kuidas ajud lõimuvad ühiskonnas teiste ajudega. Uus teadusvaldkond on sotsiaalsed aju-uuringud. Paljud aju omadused ja funktsioonid, mida soovime mõista, tekivad sellistena ainult seetõttu, et ajud suhtlevad omavahel. Näiteks keele jaoks on vaja vähemalt kahte organismi. Usun, et see valdkond lahendab ka mõned salapärased probleemid, näiteks küsimuse teadvuse kohta.