Kui kaalul ei ole täidesaatev võim riigi tasandil, kipuvad inimesed neile valimistele ka väiksemat tähtsust omistama, enamasti kinnitab seda ka väiksem osalusprotsent. Samuti hääletatakse sellistel valimistel natuke teistmoodi – kaalutakse ja hääletatakse alternatiive, keda riigi tasemel võib-olla ei toetataks.
Valimisliitude või üksikkandidaatide toetamine väikeses omavalitsuses on ka ilma sellise strateegilise kalkulatsioonita levinud valik, sest erakonnad ise ei kipu kohaliku poliitika sisule mõeldes ennast teistest väga selgelt eristuvaks profileerima ega saagi seda teha.
Lõpuks määrab kohalikus poliitikas rohkem tegus isik kui erakonna silt. Suuremates omavalitsusest on aga erakondlik võitlus teravam ja võimalus võimuerakondi ülalkirjeldatud viisil karistada suurem.
Meeles tasub pidada aga ka seda, kes ja kuidas oma häält vahetama kipub. Keskerakond on läbi aegade silma paistnud oma väga truu valijaskonnaga, kes erakonda tabanud skandaalidest kummastaval kombel pigem oma toetusele vajalikke tõendeid leiab. Ülejäänud erakondade puhul on aga hääle vahetamine üsna levinud praktika.
Valitsuserakondadega maailmavaateliselt ja pakutavatelt poliitikatelt sarnase profiiliga mitteerakondlikel kandidaatidel ja valimisliitudel oleks seega suurem lootus meelitada üle koalitsioonierakondade valijaid. Samas on selge, et riigikogu valimistel ei riski needsamad valijad nende poolt hääletada, sest paremerakondade karistamine seal tähendaks Keskkerakonna tugevdamist.
Osale valijaskonnast meeldib võimulolijatele kerge õppetund anda, aga nii, et see kindlasti liiga valus ei oleks. Kohalikud valimised sellise pehme võimaluse pakuvad. Kuid seega ei tasuks valimiste tulemuste valguses hakata kuulutama uute jõudude tulekut või valitsuse umbusaldamist. Riigikogu valimised on piisavalt teine keskkond ja osa Eesti valijaskonnast tundub eriti Tarandile antud häälte seletuse valguses kohati väga strateegiliselt käituvat.
3 mõtet
• Üksik- ja mitteerakondlike kandidaatide poolt hääletatakse siis, kui rahulolematus erakondadega on suur, erakondlik süsteem on väljakujunemata või pakuvad alternatiivsed kandidaadid midagi gruppidele, kelle huvide eest suured erakonnad ei seisa.
• Üle poole Tarandi valijatest olid riigikogu valimistel hääletanud kas Reformierakonna, IRLi või SDE poolt. Varasemaid mittevalijaid mobiliseerisid Tarandist edukamalt hoopis opositsioonierakonnad.
• Valimisliitude või üksikkandidaatide toetamine väikeses omavalitsuses on levinud valik, sest erakonnad ise ei kipu kohaliku poliitika sisule mõeldes ennast teistest väga selgelt eristuvaks profileerima ega saagi seda teha.