Või teine näide. Selles protsessis rakendati tunnistajate kaitset. Seal oli 113 tunnistajat ja mina olin üks neist. Ent tunnistajate nimekiri lekkis Horvaatia salateenistusele ja nemad hakkasid otsima nende inimeste kohta, kas neil on vaimseid probleeme, kas nad kasutavad mingeid ravimeid, kas nad on toime pannud seadusrikkumisi. See tähendab, et otsiti võimalusi süüdistaja tunnistajaid kompromiteerida. Me räägime kaitsealustest tunnistajatest, kelle nimed poleks eales pidanud avalikuks saama. Muidugi sai kohus sellest teada ja protsessi ei kahjustatud, aga ühtlasi näitas see ka, et tunnistajaid kaitsta on väga keeruline.
Nii et inimlikult on mõistetav, miks inimesed ei taha tulla sellistele protsessidele tunnistajaks. Samas, kui suuta tagada anonüümsus, siis minu kogemus ütleb, et ohvriteni on võimalik jõuda. Ja ohvrite lugusid koguda on samuti tähtis, isegi kui need on anonüümsed.
Ka Süüria näitel näeme, millistes raskustes on rahvusvaheline avalikkus. Aga töötades rohujuuretasandil, nähes neid ohvreid, kuulates nende kannatusi, arvan, et kui suudetakse teha ära kasvõi natuke mõne jaoks neist, siis on see pingutust väärt.
• Sündinud 6. aprillil 1935.
• Kuulub Rootsi Rahvaparteisse; Eduskunna liige 1979–95, Euroopa Parlamendi liige 1995–1996; presidendikandidaat (1994, 2000).
• Oli esimese naisena Soome kaitseminister Harri Holkeri valitsuses (1990–1991) ja Esko Aho valitsuses (1991–1995) ja võrdsuse küsimuste eest vastutav minister sotsiaal- ja tervishoiuministeeriumis.
• Töötanud ÜRO inimõiguste eksperdina endise Jugoslaavia riikides; oli ÜRO eriesindaja Bosnia ja Hertsegoviinas (1998–1999); ÜRO naiste arengufondi UNIFEM sõltumatu ekspert, raporti «Naised. Sõda. Rahu.» kaasautor (2001–2002).
• Autasustatud mh Maarjamaa Risti I klassi teenetemärgiga.