2011. aasta rahvaloenduse andmete puhul on tähelepanuväärne, et on ka arvestatav hulk kristlasi, kes ei pea end ühegi kiriku ega konfessiooni liikmeteks. Sellise mittekonfessionaalse kristluse levik on tänapäeva Euroopas üks kasvavaid trende. Veel pool sajandit tagasi oli selline nähtus väga haruldane.
Et venelased on religioossemad kui eestlased, seda kinnitavad nii Saar Polli tehtud avaliku arvamuse uuring kui ka varasemad eestimaalaste usku puudutavad uurimused (vt näit Raigo Liimani uurimust Usklikkus muutuvas Eesti ühiskonnas (Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus 2001)). Vastus küsimusele, miks see nii on, on lihtne – venelaste jaoks on usk, täpsemalt õigeusk, osa nende identiteedist ja on reegel, et diasporaas elaval vähemusrahval muutub see identiteedi komponent väga oluliseks. Luterlus seevastu ei ole osa eestlaste identiteedist, vähemalt enam mitte. Kui palju ta on olnud seda ajal, mil suurem osa eestlastest olid luterliku kiriku liikmed (st enne II maailmasõda), on küsimus omaette, mida ma ei soovi siinkohal arutada.
Igal juhul tuleb luterlikul kirikul leppida sellega, et ta pole enam rahvakirik selles mõttes, nagu rahvakirikut defineeris kunagi piiskop J. Kõpp («kirik, kuhu kuulub rahva enamus») ja ilmselt ei saa ta selleks enam kunagi. Kuid see ei tähenda, et Luterlik Kirik peaks võtma oma liikmeskonna kahanemist kui paratamatust, millega peab lihtsalt leppima.
Miks inimesed lahkuvad kirikust? Põhjuseid, miks kirikust eemaldutakse, on erinevaid ja need on sageli väga individuaalsed. Mõne jaoks on kirik liiga vanamoodne, jäik ja ei arvesta ühiskonnas ja inimmõtlemises viimaste sajandite jooksul toimunud muudatustega. Teisi häirib jälle ranguse puudumine, liigne kohanemine kirikuvälise vaimsusega ja see, et kirikul puudub selgus oma identiteedis. Kolmandad tunnevad, et nende ootused ja vajadused olid kirikusse tulles teised, kui on praegu ja kirik ei rahulda neid enam. On ka neid, kes on jõudnud niivõrd individualistliku (risti)usukäsitluseni, et nad tunnevad, et nad lihtsalt ei vaja enam kirikut kui organisatsiooni, kuid on ka neid, kelle side kirikuga on olnud algusest peale nõrk ja formaalne ning kelle jaoks polegi olnud oluline muu, kui teadmine oma kuuluvusest kirikusse ja võimalus saada osa kiriklikest talitustest (ristimine, laulatus, matus).
Üks on aga selge – meie kiriku juhtkond peaks tellima põhjaliku uuringu põhjuste kohta, miks kirikust eemaldutakse ja tegema selle põhjal eneseanalüüsi. Tänini meil sellist uuringut veel tehtud ei ole, kuid sellega tuleks kiirustada.