Aljoša oli tükk metalli, mille ümber koondus rohkem või vähem reaalseid mälestusi. R-Hooldus (ja Reformierakonna rahaasjad laiemalt) on kui midagi ähmast ja kaugenevat tahavaatepeeglis. Reaalsus taandub siin sõnadele. Mäletavad sõnad mäletsevate sõnade vastu, vastupidistel trajektooridel. Ühiskonda ümber ei pööra.
Peategelasteks Reformierakonnas kunagi Nõukogude Liidu A-nomenklatuuri servale jõudnud poliitikud, kelle edasine karjäär rajaneski unustamisel. Täpselt nagu nende näival Nemesisel, Keskerakonnal. Ühes üsna põhjapanevas mõttes liigutavad Eesti poliitikat samad oportunistlikud käed nagu veerandsajandi eest.
Et ülejäänud Eesti erakondadel sellel teemal sõna öelda pole, on veel üks tunnistus haardest, milles vanad tavad hoiavad meie poliitilist süsteemi ja kultuuri. Sellest, kuivõrd meie reaalsus on ikka veel hingestatud millestki ammusest ja võõrast.
See, mida me praegu reljeefselt näeme, ongi meie poliitiline kultuur. Soo meie, Münchhausenite ümber. Siin on muu hulgas põhjus, miks eesti keelde ei anna senini tõlkida anglosaksi poliitikaleksikoni keskseid mõisteid credibility ja integrity. Iga USA poliitiku jaoks on need kaks sõna vajalikud kui hingeõhk. Meil on pakkuda äärmiselt kaudseteks vasteteks «usutavus» ja «terviklikkus» – ning meie poliitikud ei vaja edenemiseks olulisel määral kumbagi.
Siin on mündi teine külg. Poliitikud on sellised, nagu poliitiline kultuur neil lubab olla. Nad saavad sellistena hakkama. Iga ühiskond väärib oma liidreid. Need truismid varjavad meile põhja ja lääne poolt tuttavat ajaloolist tõsiasja: asjad võivad paraneda ja seda tuleb taotleda. Ja mitte leppida võltsmuljega, et ajad muutuvad aja möödudes. Ei muutu, kui samad inimesed – või samade liidritega erakonnad – ütlevad praegu, et 1999 olid «teised ajad» ja «teised seadused». See on odav kübaratrikk, mille eesmärk on juhtida tähelepanu eemale peamiselt küsimuselt: «Mis on jääv?» Millega me mõõdame näiliselt minevikku vajunud eilset? Kui ainus mõõdupulk on tänane päev, pole ülekohtule muud ravi vaja kui homne hommik.