11. Kas avaliku sektori ametipostid on kättesaadavad kõigile kodanikele või on rühmi või piirkondi, kellele need on praktikas kättesaamatud?
19. Kas on piisavalt mehhanisme ja institutsioone selleks, et valitsus annaks valijatele aru ka valimistevahelisel ajal?
21. Mil määral on inimeste arvates nende elu nende endi kontrolli all?
27. Milline on valimistel osalemise protsent (suhtarvuna kogu valimisealisest elanikkonnast)? Vaja oleks üle 70 protsendi.
28. Kas rahvuslikel, religioossetel jt vähemustel on piisavalt autonoomiat ja kaalu poliitilises protsessis?
31. Milline on elanike osakaal, kes on huvitatud poliitikast? Vaja oleks üle 60 protsendi.
32. Milline on elanike osakaal, kes on valmis osalema rahumeelsetes demonstratsioonides? Vaja oleks üle 40 protsendi.
34. Milline on elanike osakaal, kes jälgib uudiseid iga päev? Vaja oleks üle 50 protsendi.
35. Kas valitsus teeb pingutusi toetamaks rahva osalust poliitikas? Eriti arvesta valitsuse pingutusi diasporaa osalemiseks valimistel.
39. Milline on elanike osakaal, kes eelistaksid, et poliitilisi otsuseid langetaksid eksperdid? Peaks jääma alla 50 protsendi.
60. Mil määral kasutab valitsus esilekerkinud ohtusid ja ähvardusi kodanikuvabaduste piiramiseks?
Viis loetletud üheteistkümnest küsimusest on otseselt seotud eestivenelaste seisundiga. Siin on ka juhtlõng meie demokraatia defitsiidi seletamiseks. Tegelikult ei avasta me midagi uut. Nn Vene kaart on alati enne valimisi välja käidud ning aeg-ajalt ka valimiste vaheajal. Sellel on alati ka tugev mõju olnud.
Eriti vanemad inimesed, kellel on isiklik kogemus 1940. aastate küüditamistest, tapmistest, vägivallatsemisest – kui teemaks tõuseb venelane, siis lülitub ajutegevus teise olekusse. Selles olekus ei taha inimene midagi kuulda eestivenelaste kaasamisest poliitilises protsessis. Ratsionaalsetele argumentidele ollakse kurdid. Kõik muu taandub teisejärguliseks. Valitsusliikmete ülbus, vassimine ja valetamine («ämma raha») moondub väikeseks «koeruseks» (Raul Rebane, PM 22.02). Ahto Lobjakas kirjeldab meie probleemi lausega: «Seni kuni Eestit defineerib rahvuskonflikt, mitte kodanike heaolu, on rikkuse kasv, solidaarsus, demokraatlik legitiimsus ja kõik muu põhjamaine paremal juhul kõrvaltoime, juhuslik nähtus.» (PM 1.03)