Selsamal kaunil teisipäeval, kui parteipoliitiline süsteem oli hommik otsa teeselnud rahvakogu otsuste ja presidendi sõnumi tõsiseltvõtmist, avaldas ta, et tegelikult pole karavani jaoks miski muutunud, kui paiskas välja teate kavatsusest kinnitada ekspeaminister Mart Laar keskpanga nõukogu siiamaani poliitiliselt neutraalseks peetud ametikohale. Muidugi võin ma kõigi asjas osalenud subjektide tagamõtete osas eksida, kuid poliitiline elu käib nagu Pirandellol – on nii, nagu meile näib.
Avaliku mulje võimalikku ekslikkust vähendavad põhiseaduse piirid. Presidendil on formaalne kohus ja õigus keskpanga nõukogu esimehe kandidatuur parlamendile üles seada. Tegelikku valikut tal aga ei ole, sest valitsuskoalitsioon on talle ette teada andnud, et ainuke parlamendis läbi minev kandidaat on koalitsioonis juba kokku lepitud. President on küll teist ametiaega postil ja parlamendilt pole tal enam midagi saada. Seega poleks tal ka midagi kaotada ja teoreetiliselt tuleks kõne alla koalitsiooni tahtega vastuollu minek. Tingimusel, et tal on parem kandidaat.
Ja selles ongi asi. Teda seob ju ka isiklik vastutus selle ees, keda ta esitab. President peaks sellele, keda värbab, ausalt ütlema, milline on läbimineku šanss (olematu). Teiseks, see, kelle ta poliitilise kokkuleppe alternatiivina välja käib, peaks ju olema ühiskonnas tunnustatud majandustegelane – ja miks mõni selline peaks nõustuma parlamendi ees komejanti tegema?! Isegi kui ta oma olematutest võimalustest ei saaks teada presidendilt, informeeriksid parteid teda tingimata ning mõjutaksid mitte kandideerima. Seega, isegi kui president seda väga tahaks, poleks tal märkimisväärseid võimalusi parteide tahet väärata ja teist kandidaati leida. Valitsuserakondadele teeb asja eriti meeldivmugavaks see, et näiliselt on inetu poliitilise hukkamise algataja president, mitte tagatubade kombinaatorid. Avalikus valguses saavad parteitegelased näidata presidendi sunnitud pakkumist kui midagi, mida ei ole sünnis tagasi lükata, kuigi ...