Loomulikult on see kahtlus protest – maailma vastu, mille loomisel pole saadud kaasa rääkida. Loomulikult tekitab protest neis, kellele see suunatud on, kaitserefleksi – seda enam Eestis, kus vanemad põlvkonnad on kasvanud üles ühise vaenlase vastu, ühiskonnas, kus protesti eesmärgiks oli vastasest lahti saada. Arvo Valtoni pleenumil öeldud sõnadega: «Meie kõikide sees elab vaenlaste olemasolu idee.» Kuidas aga protestida selgelt määratlematu vaenlaseta, sõnavabadusega ühiskonnas?
«Üks asi on riigipöörde tegemine, teine asi selles pööratud riigis elamine,» ütles mulle intervjuus Paul-Eerik Rummo. «Seaduste lugemine on tüütu töö,» lisas Jaak Allik. Kirjutades «Kultuuripoliitika arengusuundi aastani 2020», olen omal nahal tundnud nende sõnade õigsust – riigiaparaadi jäikusest tulenev järgimist nõudvate reeglite rägastik on kohati nii lämmatav, et nii mõnigi kord on tundunud kergem loobuda kaasatud olemisest ning eelistada anonüümseid varivalitsusi, mida on täis baaride suitsunurgad, saunalavad või perekondlikud koosviibimised.
Aga demokraatia kohustab kasutama riigikorra võimaldatud kaasa rääkimise õigust. Kõik ei pea muidugi veetma oma päevi erinevates ministeeriumides kõikvõimalikes komisjonides istudes, sest muidu võib elu üldse seisma jääda. Kõigile see ei sobigi, nagu ei passinud poliitikukuub enamikule loomeliitude pleenumil kõnelnuile.
«Nagu kanaarilind kaevanduses» pealkirjastas Jaan Kaplinski 1968. aastal oma artikli Viivi Luige luulest. 19. sajandil olid söekaevuritel maa all kaasas metaani ja karbon-monoksiidi suhtes ülitundlikud kanaarilinnud, kes hoiatasid töölisi läheneva ohu ees, makstes selle eest oma eluga.
Nii on ka loomeinimeste rolliks ühiskonnas olla kanaarilinnuks kaevanduses, kes hakkavad lähenevast ohust kõnelema juba siis, kui enamik veel õndsalt rahulolevad on. Nii peaks ka ühe riigi küpsuse tunnuseks olema võime ära tunda, millal kanaarilinnud lõpuaariat laulma hakkavad, ning uskuda, et see pole pelk protestikisa.
Kanaarilindudega koos hukkuda ei taha ju keegi.