Ainuüksi Tartus, tolleaegses kõige kivilembesemas linnas, peeti plaani rajada Lembitu ja Hurda ausammas, Koidula ja Jannseni kaksikmonument, Tartu teadlaste aumüür ja Maarjamõisa memoriaal. Ülikooli ajalooteaduskonna parteiorganisatsiooni (!) koosolekul otsustati 1988. aasta märtsis lisada sellesse nimekirja veel Kalevipoja kuju, Gustav II Adolfi ja Villem Reimani mälestussammas, Gustav Suitsu ja Anton Hansen Tammsaare mälestusmärk, Hugo Treffneri kooli mälestuskivi, 8. juulil 1941 hukkunute mälestusmärk jne.
Kõigeks selleks korjati rahvalt annetusi ja kõigeks selleks inimesed ka annetasid õhinal. Koos korjanduskarpidega veeres üle maa omalaadne protestilaine. Annetamine oli üks väheseid võimalusi avaldada oma meelsust, teha midagi, mis oli okupantidele vastukarva, kuid mille eest ei pidanud enam karistust kartma. See oli isetegemise rõõm ja esimene iseolemise tunne.
Korjandused olid nii menukad, et libedalt läksid isegi poolametlikud ettevõtmised. Ajakirjanikud annetasid äsja asutatud kultuurifondile uue kunstimuuseumi rajamiseks ühe päevapalga, tudengid kogusid Nicaragua lastele 40 tonni kingitusi ja ostsid ühele Managua lastekodule isegi bussi.
Ainult saarlased olid tol kenal kevadel masenduses. Kingissepa parteijuht Jüri Räim ja täitevkomitee esimees Ants Tammleht olid juba stagnaajal hakanud valmistuma Viktor Kingissepa 100. sünniaastapäeva suurejooneliseks tähistamiseks. See oli hea ettekääne keskvõimult raha lunida, et räämas linn korrastada ja endalegi kannuseid teenida.
Aga tuul oli vahepeal pöördunud. Rahvas ei tahtnud Kingissepast enam midagi kuulda ja nõudis Kuressaaret. Tammleht pidi kõikjal kinnitama, et selline asi ei tule kõne allagi, sest ENSV kultuuriministeerium oli talle andnud veerand miljonit rubla Viktor Kingissepa monumendi püstitamiseks. Otse südalinna, paika, kus oli asunud ja asub ka praegu Vabadussõja monument.