Kui isegi eestlasi mõistmatuteks ja kurjadeks paganateks pidav Henrik, kellel on otsene poliitiline tellimus kujutada ristisõda «õiglase sõjana», seda mõtet väljendab? Kuidas on võimalik, et Florida Timucua indiaanlaste pealik, kes oli pagan ja kellel ei olnud riiki ja kindlasti mitte Ernst Gellneri defineeritud rahvust, ütles 1539. aastal valgete meeste saadikule nii: «Ma olen oma maa vanem ja ma ei saa iialgi omasuguse sureliku vasalliks. Alatu ja arg on see, kes heidab end teise ikke alla, kui ta saab olla vaba. Mis puutub mind ja minu rahvast, siis me valime surma – jah, sada surma – enne kui me kaotame oma vabaduse ja anname ära oma maa.»
Kui ma seda teksti kirjutama hakkasin, tundus mulle, et otsest tõestust selle kohta, mida XIII sajandi alguse eestlased mõtlesid, meil ei ole. On paralleele, on tsitaate võrreldavatest, enam-vähem lähedastest oludest. Ent Henriku faktitruu, kuid propagandistliku ja motivatsiooniliselt ühekülgse teksti kõrval ei ole ju kirjalikku allikat, mis räägiks tollal siin mail võitlevate poolte motiividest. Eriti veel vabadusest. Eestis on kiriklikud kirjamehed koguni ju levitanud seisukohta, et meie esivanemad isegi ei tundnud sellist sõna, enne kui nad selle sakslastelt umbes XVI sajandil õppisid. Aga siis meenus üks Paul Johanseni artikkel, kus ta käsitleb Saxo Grammaticuse «Gesta Danorum’i» ja Baltikumi seoseid. Teadupärast on «Gesta Danorum» Taani ajalugu käsitlev suurteos, varasemas osas pigem ilukirjanduslik legendide kogum kui n-ö «päris» kroonika. Pealegi ei käsitle Saxo oma raamatutes peaaegu üldse Baltikumis toimunut, vaid räägib taanlaste, rootslaste, svealaste, gootide jne kuningatest ja lahingutest, kasutades saagasid ja rahvajutte. See puudutab eriti «Gesta Danorum’i» nn müütide raamatuid, kus kirjeldatud Taani muinasajal juhtunut. Johansen esitas usutava hüpoteesi, kuidas tegelikult on nood müüdiraamatud, mis on kirjutatud pärast ajalooraamatuid, paljuski Saxo kaasaegsete isikute, sündmuste ja vahekordade allegooriad. Kuidas Saxo kuningal Jarmerichil on Valdemar II iseloomujooned jne. Uurijatele on ammu selge, et Saxo teose järgi ei ole võimalik rekonstrueerida vanu skandinaavia saagasid. Ent nagu kirjutab Johansen: «Sellele vaatamata võib Saxo teosest leida väärtuslikke andmeid, seda muidugi siis, kui lähemalt uurida tema fantaasiamaailma, tema mõistete ning ettekujutuste maailma. Sest ka Saxo oli oma aja laps ega saanud pageda ajavaimu eest, tahes-tahtmata kõneleb ta asjadest, mis puudutavad tema olevikku ja tema ligemaid kaasaegseid.» See tähendab lühidalt, et kui Saxo legendaarsed tegelased käituvad ja kõnelevad, ei käitu ega kõnele nad mitte ainult nagu legendaarsed vägilased, vaid sageli nagu XIII sajandi kuningad, sõdalased ja nende vaenlased.