Riigile kuuluvate ettevõtete osaluse müügi üle arutamisel tuleks selgelt paika panna eesmärgid, mida sellega tahetakse saavutada. Eraomanike puhul on osaluse müümisel, näiteks börsile viimise kaudu, tavapäraselt kaks selget eesmärki:
1) omanikel on ambitsioon ettevõtet arendada kiiremini ja suuremaks kui olemasolev investeerimis- ja finantseerimisvõimekus seda lubab;
2) omanikud soovivad konkreetsest ettevõtmisest väljuda ehk investeeringud realiseerida.
Eesti Vabariigi kui omaniku puhul pole esimene põhjus üldiselt aktuaalne, kuivõrd hea krediidivõimekusega riigil on võimalik täiendavaid investeerimisvahendeid turult saada soodsamalt kui erainvestoritel.
Teine põhjus on aga riigi kontekstis adekvaatsem, kuigi motivatsioon ettevõtmisest väljumiseks on riigi puhul mõnevõrra erinev kui tavapärasel erainvestoril. Siinkohal eeldan siiralt, et me ei räägi hetkel ettevõtete erastamisest kui vahendist, millega riigieelarvet täita.
Tüüpiline põhjus riigi omanduses ettevõtete erastamiseks on tõdemus, et toimivate turumehhanismide puhul on erakapital reeglina ettevõtete käitamisel efektiivsem. Erasektori nii öelda positiivne kasumiahnus tagab selle, et ettevõtte kulud minimaliseeritakse ning leitakse parimad võimalused, kuidas tulusid suurendada, pakutavaid tooteid ning teenuseid viia enamate klientideni, siseneda uutele turgudele jne. Võimalik on ka vastupidine – et eraomanik leiab, et kasumlikkuse tõstmiseks tasub pakutavat tootesortimenti hoopis koomale tõmmata ning keskenduda sellele, mida ettevõte kõige paremini oskab.
Täiendavate põhjustena, miks riiklikus omanduses olevate ettevõtete (vähemus) osalus erastada, on Arto Aas välja toonud kiratseva kapitalituru positiivse mõjutamise ning majanduse elavdamise. See on käsitlus, mida paremerakonnad on juba aastaid rääkinud. Samas on see taolises vormis paraku pigem sõnakõlks, kui et sügavat sisu omav käsitlus.