Kuhu jääb soosüsteemi edasiminek?
Otsisin oma doktoritöös positiivseid ja lihtsustades euroopalikke, või ehk täpsemalt Põhjamaiseid arenguid ka Eesti soosüsteemist, eelkõige mehelikkuse muutumist «pehmemaks», laias laastus hoolivamaks nii pere, laste, kogukonna, keskkonna kui lõppeks iseenda suhtes. Keskendusin kolmele olukorrale, mis võiks olla suhteliselt puutumata Nõukogude mõjudest ning mis on loodud pigem lääne eeskujudel.
Esiteks uurisin maskuliinsuse mõtestamist ja praktiseerimist peredes, kus isadel oli võimalus jagada emadega lapsehoolduspuhkust, seejärel lääne rikastesse demokraatiatesse emigreerunud Eesti paarides, kus naised on kõrgelthinnatud leivateenijad ning mehed pigem kodule ja lastele keskendunud, kolmandaks uurisin mehelikkust ökokogukondades, mille avalik kuvand on seotud võrdsuse ja hoolivusega.
Ka nendes uutes olukordades ei tekkinud tõelised «soolised revolutsioonid» - isad-emad leidsid mitmeid põhjuseid, üks veenvam kui teine, et jätkata harjumuspäraselt – emad poolteist aastat lastega kodus, isad palgatööl.
Sooliselt paindlik ja Euroopa heldeim vanemahüvitis põrkus vastu konservatiivseid eelarvamusi naiste ja meeste «kohast» ühiskonnas. Läände emigreerunud paarid, kus isad olid suuresti kodule pühendusid, ühelt poolt kiitsid mehi kui «tõeliselt kaasaegseid pereisasid» ja «partnereid, kellele saab toetuda», teisalt toonitati siiski meeste kodukeskse perioodi ajutisust ning meeste minevikku iseloomustanud ja tulevikus jätkuvat leivateenimist.
Huvitav on, et kummaski olukorras ei olnud meestel tugevat survet muretseda pere majandamise eest. Selle eest hoolitses kas riik läbi vanemahüvitise süsteemi või abikaasa, kelle sissetulekut võõrsil kirjeldati suurepärasena, lausa uskumatuna, ja võrdsena Eesti presidendi sissetulekuga. Ilma otsese vajaduseta toetati konservatiivset maskuliinsust.