Haridusasutuste elektrisüsteemide nüüdisajastamine on möödapääsmatu ning miks mitte teha seda niimoodi, et võitjateks osutuvad kõik – nii õpilased, koolipidajad kui keskkond. Kasutades nutikalt keskkonnatasusid, ELi raha ja tulevikus tekkida võivat CO2 kvoodi ülejääki, tuleb koole energiatõhusamaks muutes astuda samm kaugemale ja kujundada haridusasutustest kohalikud energiakeskused.
Eelmise aasta lõpus avaldas tehnilise järelevalve amet, et kolmandiku Eesti lasteaedade ja koolide elektrisüsteemid on vigased ega vasta nõuetele. Samas planeerib riik koos omavalitsustega suuremat digirevolutsiooni. Teatavasti vajab aga lisanduv tehnoloogia rohkem elektrivõimsust.
Võttes eelduseks, et igale õpetajale on vaja arvutit, ning silmas pidades soovituslikku arvutite suhtarvu õpilase kohta 1:4, tuleb näiteks 200 õpilase kohta arvestada vähemalt 50 amprit enam voolutugevust. Paljude koolide jaoks jääb selline tiigrihüpe lihtsa takistuse – vananenud elektrisüsteemi – tõttu kättesaamatuks. Läbimõtlematult suurenev tehnika hulk võib piiripealsel toitevõimsusel toimiva elektrisüsteemi halvemal juhul põlema panna. Lisaks koolide energiakulude otsesele vähendamisele on sellel ideel veel positiivseid kõrvalmõjusid.
Soovides keskkonnateadlikkuse murrangut kasvavas põlvkonnas, ei ole paremat teed kui muuta see nende koolielu igapäevase osaks. Kurtna koolis on juba 2008. aastast kasutusel neli päikesepaneeli, peamiselt õppeotstarbel füüsikaklassis. Tarbevee soojendamiseks kasutatakse hoone katusele paigaldatud vaakumtorudega päikeseküttekollektoreid.
Nende toodetav soojusenergia katab kolmandiku kogu koolimaja tarbevee soojendamise vajadusest. Kooli direktori Priit Jõe sõnul toetab keskkonnasõbralik füüsiline keskkond kindlasti õpetajate ja õpilaste keskkonnateadlikkust. Äsja avatud TTÜ Virumaa kolledži hoonel on 23,5 kW päikesepaneelide süsteem. Vaid paar kuud tagasi tööle rakendunud lahenduse tegeliku kasuteguri saame teada umbes aasta pärast. Päikesepaneele on kasutusel ka Eestist põhja pool, mitmes Soome koolis, seega pole meil põhjust peljata liiga vähest päikesevalgust.