Tundub lihtne vastata, et kooli tulnud lapsi loomulikult. Aga kui laps ei tule kooli? Või tuleb, aga on millegi poolest teistest erinev? Kui ta räägib mõnda teist keelt – no tuli Tartu ülikooli välisõppejõud, kolme lapse vanem? Kui teistes riikides pakutakse üha enam liikuvatele inimestele munitsipaalkoolides tasuta rahvusvahelise õppekava järgi õpet, siis meil tuleb alles selgitada, et õppejõud, investorid, aga ka näiteks võõrkeeleõpetajad või meie inimesi aitama tulnud arstid ei tarvitse kõik lastetud olla. Või kas tuleks ettevaatlikult õpetada ka lapsevanemaid ja kogukondagi, tehes nendega aktiivselt või isegi pealesundivalt koostööd? Kas ja kuidas õpetada koolieelses vanuses last? Kas õpetada tuleks ühetaolisi liinitöölisi või peaks ikka Arno viiuli kätte saama ning Toots tohtima teha poole rehkendusest, ent selle ise? Ikka kostab ettepanekuid, et laste võrdne kohtlemine tähendaks kõikidele lihtsalt ühetaolist rahasummat ja ühesugust õppekava. Kõik muu, mis «normist» üle või puudu jääb, on diskussioonikoht. Loodan, et need diskussioonid lõppevad abi- ja tugipersonali senisest selgema ja kindlama määratlusega.
Et õpetaja palk peaks tõusma ja tööaeg vähenema, on igati loogiline eesmärk, ehkki täistööaeg on seadustes praegugi. Selles, et õpetaja kõik tööülesanded peaksid jääma töötundide sisse, on täielik üksmeel. Ühe õpetaja kohta on meil lapsi omajagu, eriti gümnaasiumiastmes võrrelduna taas teiste OECD riikidega. Ent peamised arutelud keerlevad erivajadustega laste ümber, eriti kui meenutada, et omad erivajadused on igal lapsel, ka neljandas pingis viitele õppival korralikul patsidega tüdrukul. Kas õpetaja õpetab lapsi üksinda või on tal kasutada tugimeeskond koosseisus lapse perekond, kooli ja omavalitsuse või regiooni tugispetsialistid pluss tasuta kasutada õppe- ja metoodilised materjalid? Erinevalt saadakse aru ka ühtluskooli mõistest, ehkki sõnades toetavad ühtluskooli kõik. Kas jätkame Johannes Käisi sõnastatuga, mis on Põhjamaadelegi edu toonud: «Ühtluskooli põhimõte on selles, et igal riigikodanikul on õigus haridusevalguse osaliseks saada niisugusel määral, kui seda võimaldavad temale ta omad võimed ja vaimuanded»? Ise usun sellesse põhimõttesse, ent kindlasti on õigus neilgi, kes peavad ühtluskooliks kõikide ühtemoodi õpetamist. Siis polevat kadedust ega segadust.