Maxwell, kelle kohta temanimeline netilehekülg teatab, et ta «toob valguse pimeduse maailma» ning on «väljapaistev teadlane ja lektor salaühingute, okultsete filosoofiate ja ufoloogia alal», saab niisiis au rõhutada «Zeitgeisti» argumendi kaalukust – see tuginevat faktidele.
Kuulun Peter Josephi ja Jordan Maxwelliga kindlasti samasse maailma, küll aga mitte samasse akadeemilisse maailma, sest minu arusaam teaduslikkusest kipub nimetatutest erinema. Ja sellepärast ma väidan, et «Zeitgeist» ei esinda akadeemilist vaadet religioonile, poliitikale, majandusele või üldse maailmale. «Zeitgeist» on kunst, hästi komponeeritud film ehk sari, mida tuleks võtta kui kunstiteost.
Siis võiks ju väita, et vandenõuteooriad on ka kunst. Kunst omaette, fenomen, mis vaieldamatult on levinud ja väärib uurimist. Eestis on Jüri Lina, Tiit Madisson ja mõne teise teesid hästi teada, vahest vähem on meil tähele pandud seda, kuivõrd kinnistunud on (vähemasti teatud vanuses meeste hulgas) vandenõuteooriad. «Zeitgeist» pakub neile kindlasti suurt naudingut ja äratundmisrõõmu.
Siin aga algavad probleemid. ETV 2 lasi filmi eetrisse ilma igasuguste kommentaarideta ja minu meelest mitte päris õiges kontekstis, mis on rahvusringhäälingu muidu tasakaalus saatepoliitikat arvestades üllatav. Eriti drastiline oli vahe 15. jaanuaril vahetult enne «Zeitgeisti» teist osa linastunud dokfilmiga «Materjalide salajane maailm, 2/3: Plastid», kus erinevalt «Zeitgeisti» raskepärasest poleemikast uurisid rõõmsad ja teadmishimulised inimesed, tõelised teadlased, maailma saladusi. «Zeitgeist» kallab aga vaataja üle visuaalselt vürtsitatud ja forsseeritud väidetega, ning seda ei asetata äratuntavalt kunstifilmide kategooriasse, mis on problemaatiline.