Tihti sellest hädad alguse saavadki. Ühing ei tunne seadusi ega vaevu nendega tutvuma, vaid teeb asju nii, nagu heaks arvab, seadusi eirates. Ise selgitades, et meie teame kõige paremini, mida ja kuidas teha. Sellega ei saa avaliku raha eraldaja leppida.
Eestis ei ole selgelt määratletud, millised on vabaühenduste rahastamise liigid ning millal ja kuidas neid rakendada. Ideaalis peaks olema nii, et sõltuvalt kasutatavast rahastamisliigist tuleb korraldada ka kontroll täiesti erinevalt. Projektitoetuste kasutamist on vaja kontrollida rohkem, tegevustoetuste puhul piisab, kui veenduda, et kokkulepitu on sisuliselt tehtud. Meil aga peetakse kõiki eraldatud toetusi projektitoetusteks ja see on viinud kontrolli ületähtsustamisele – kõike on vaja kontrollida.
Mida rahastaja tegelikult ootab või otsib? Otsibki häid ideid, mille elluviimiseks raha anda, et seeläbi saavutada mingi muutus kogukonnas või ühiskonnas, algatada midagi uut, mis on vajalik paljudele. Ja rahastajat kurvastab, kui projektina esitatakse juba aastaid korratud tegevuste jada, millel pole erilisi tulemusi olnud. Minu jaoks on siin parim näide, kui Kodanikuühiskonna Sihtkapital (KÜSK) ütles ühele projektile «ei», mispeale saime protestikirja, milles seisis: «Seitse aastat oleme selle projektiga erinevatest sihtasutustest raha saanud, miks nüüd KÜSK kaheksandal aastal samale projektile raha ei anna?»
Minu kogemus ütleb, et kõige olulisem on rahastaja ja raha saaja omavaheline suhtlemine toetuse kasutamisel. Kui kohapeal käies saab ka veenduda, et ühingul on tegus raamatupidamine, siis sellest kontrollist piisabki. Kui kaob suhtlus, siis tekivad hirmud ja muremõtted rahastaja peas. Pean ka ütlema, et tihti põhjendatult.