Briti andmekaitseasutuse praktikast jääb vahel mulje, nagu oleks Inglismaa täis kaotatud mälupulki ja fakse tundliku isikuteabega. Aga tegu on riigiga, kus pole isikukoode ega X-teed, mis võimaldaksid andmekogude vahel turvalist online-andmevahetust. Siis liigubki teave mälupulkade ja faksidega.
Iga sõiduk vajab nii gaasi kui pidurit. Isikuandmete kaitse toimib ühiskonnas vajaliku pidurina. Kui ametnikud, ärimehed, meedikud või politseinikud võiksid meie isikuandmeid ilma igasuguste piiranguteta kasutada, ohustaks see meie õigust eraelule, murendaks demokraatlikku õigusriiki ja pidurdaks digimajanduse arengut.
Aga sõiduk ei saa normaalselt sõita, kui sõidu ajal käsipidurit peal hoitakse. Eesti näitel võib öelda, et isikukood, riiklik digiallkiri ning andmekogude kokkusidumine turvalise andmevahetuskihi kaudu on usalduse loomise vahendid. Need vähendavad isikuandmete väärkasutuse ohtu.
Riigid, kus neidsamu vahendeid isikuandmete kaitsega põhjendades eiratakse, kannatavad selle tõttu, et inimesed ei usalda e-riiki ega digiteenuseid.
Praegu arutuse all oleva ELi andmekaitseõiguse reformi kava vajalikkust põhjendatakse samuti vajadusega suurendada usaldust e-teenuste suhtes, et tagant tõugata digimajanduse arengut. Ma ei usu, et paberajastu mõttemallidesse kinni jäänud ülereguleerimine aitab usaldust suurendada. Isikuandmete kaitsega liialdamine ei loo infoühiskonna arenguks vajalikku usaldust, vaid hoopis pärsib seda.
Mullu juunis avaldas Euroopa Komisjon määruse eelnõu e-identimise ja e-tehingute jaoks vajalike usaldusteenuste kohta siseturul. Seda algatust võib pidada reaalseks katseks saada digimajanduse arengule hoogu sisse. See loob usaldust, võimaldades piiriüleselt kasutada infoühiskonnale hädavajalikku vahendit – usaldusväärset digiidentiteeti. Mis ühisturust on üldse võimalik 21. sajandi Euroopas rääkida, kui pole ülepiirilist digitaalset isikutuvastust?