Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar
Saada vihje

Aivar Haller: koolikiusu raviks uus aine - suhteõpetus

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Alo Raun
Copy
Õpetaja kiusamine Tõstamaa koolis.
Õpetaja kiusamine Tõstamaa koolis. Foto: Kaader videost / Youtube.com

Eesti ühiskonnas napib suhtlemisoskust, mille üks märk on ka õpilaste ja õpetajate kiusamine koolis, kirjutab lastevanemate liidu juhatuse liige Aivar Haller Postimehe arvamusportaalis Tõstamaa kooli videoskandaali valguses.

Vaatasin seda piinlikku ja masendavat videot. Ääretult kurb on näha täiskasvanud inimest ilma asjakohase ettevalmistuseta erivajadusega laste ees.

Just eile kohtusid riigikogu kultuurikomisjonis õpetajad, koolijuhid, õpilased ja lapsevanemad ning arutlesime muudatuste teemal põhikooli- ja gümnaasiumi seaduse eelnõus. Alustasin oma sõnavõttu mõttega, et peaksime lisama sotsiaalainete (inimeseõpetus, ühiskonnaõpetus ja ajalugu) sekka omaette ainena suhteõpetuse. Tänane olukord meie ühiskonnas tervikuna viitab tõsistele vajakajäämisele suhtlemisoskuses. Ja seda igal tasandil.

Kui tahame seda olukorda muuta, siis ei pääse me enam üle ega ümber vajadusest reformida õpetajaõpet – paljud õpetajad on sattunud väljapääsmatusse olukorda ja veel hirmsam on see, et nende probleem kandub edasi. Ülo Vooglaid on öelnud, et kui arsti praak maetakse maha ja ehitaja oma laguneb aastatega, siis õpetaja praak paljuneb. Oleks kuritegu jätta õpetajad selles olukorras abita.

Üks asi on õpetajaõppe uue programmi väljatöötamine ja juurutamine, spetsiaalsete tugiisikute ja (abi)õpetajate koolitamine ning õpetajate täiendkoolitus, aga vähemalt sama oluline on viia kooli õppekavasse sisse omaette ainena suhtlemisõpetus, mille käigus lapsed ja noored õpivad eakohaselt suhteid väärtustama, neid looma, hoidma ja vajadusel lõpetama.

Konkurentsile tuginev vastandumine ja domineerimine on vaja asendada sisulise koostöö ja kuulamisoskuse harjutamisega. Siis on meil lootust juba lähiaastatel olukorda paranemas näha.

Kui aga valime tagajärgedega võitlemise ja lihtsalt karistame asjaosalisi õpilasi, nende lapsevanemaid ja koolijuhte, kes ebapädeva õpetaja klassi ette lasevad, siis külvame veelgi rohkem vägivalda. Newtoni kolmas seadus toimib vääramatult ja seda eriti ilmekalt just inimestevahelistes suhetes. Päramine aeg on õppust võtta, sest teine oluline looduse seadus ütleb, et lõikame seda, mida külvame!
 

Tagasi üles