Ekraaniteose autor on rääkinud, et tahtis seda filmi teha kui peegeldust kunagi öeldud sõnadest, tegudest ja muusikast. Et ekraanil toimuv oleks kui katse püüda aja, sündmuste ja inimeste «lõhna».
«Quinta Essentia» tutvustuses on Dorian Supin kasutanud Arvo Pärdi sõnu oma õpetaja kohta, et «... tänu temale omandas muusika Eestis kultuurilise ja professionaalse väärikuse». See on suur üldistus, lihtne, aga väga tabav. Kuid pigem tõdemus kui selgitus, rohkem usu küsimus kui tõestatud fakt.
Sest Elleri elu, loomingu ja tegevuse mõtestamine ning üldistamine on ikka veel n-ö ripakil. Mõned temast ilmunud raamatud on fotode ja mälestusekildude kollaažid, mitte aga mõtet koondavad analüüsid.
Seega, kui keegi tahab Supiniga vaielda, miks ta üht Eesti muusikakultuuri legendi oma filmis just sellisena kujutas ja kuidas ta tohtis ühest või teisest olulisest punktist üle hüpata, siis ei olegi oponeerijal õieti millelegi toetuda. Elleri väärtus ja tähendus kultuuriloos on justkui veel fikseerimata.
Ja vähe sellest – kogu 20. sajandi teise poole Eesti muusikalugu on liiga hõredalt käsitletud, et saaks rääkida ühe kultuuriprotsessi ja selle sõlmpunktide loogilisse tervikusse liitmisest. Ei olegi tähtis, kas põhjuseks on julguse, usu või oskuse puudumine, seda ajalugu kaante vahel lihtsalt pole.
Filmi lõpuminutitel on Elleri Laulasmaa suvekodu ees kaadris Pärt, kes Ellerist rääkides ütleb: «See on tugev, see on puhas, see on püha meie jaoks. Tähendab, see ei kao. Seal on midagi niisugust. Meie kaome küll, aga see asi jääb alles.»
Ning sama mõte kajab ka filmi raamistavas Jossif Brodski 1960ndate luuletuses, kus juttu «põlvkonna teatepulgast» ja usust neisse, kes mäletavad, õigemini «haistavad» seda hõngu.
Siit edasi on asi vaid igaühe tunnetuses. Kas on see madal tare, kõrge unelmate loss või paljukorruseline tulevikuhoone.
Tähendab, et hea film on. Suure sooja tunde jätab. Ulatub kaugele.
«Heino Eller. Quinta Essentia»
Stsenarist ja režissöör Dorian Supin. Operaatorid Arvo Vilu ja Dorian Supin
Esilinastus 22. jaanuaril Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia kammersaalis