Ümbervahetatud eksemplar avab omakorda mitu lugu, mille jälgi ajades lugejad avastavad romaanide ja pettuste rägastiku, mis kasvab kirjanduslikuks põnevuslooks, kus mängus kirjastused, autorid, kirjandusmaailma telgitagused kuni salaorganisatsioonideni, kes romaanidega manipuleerivad.
Vahepeal saab tõeline lugeja (mina, teie) lugeda katkeid romaanidest, mis öeldaksegi olevat lõpetamata või mille lõpp on kadunud või mis markeerivad mõnda romaani näiteks sihilikult vale tõlke (näiteks plagiaadi) kaudu. Romaanid esinevad nendena, mis nad ei ole. Romaanid seejuures vahelduvad, teatud tegelased aga korduvad. Meid ja raamatu peategelast on viidud kirjanduslikku labürinti, või metsa, kus tegelasteks on raamatud, mida pole olemas – mis on topeltfiktsioonid. Et aga tegemist on neorealismiga, siis on tõeluse illusioon kirjutatud pealetungivalt mõjuvaks. Eeldatavalt peaks kõik paistma läbi ning teosesisesed lugejad tahavad romaane tervikuteks siduda.
See on võimatu, sest igast raamatust hargneb mitu teed. Ilmneb, et tähtis on minek, kirjanduslik jalutamine, pole oluline, kuhu välja jõuda. See illustreerib hüperboolselt Eco ülaltoodud teoses tsiteeritud Jorge Luis Borgese metafoori kirjandusest kui metsast ehk hargnevate teede aiast – kuigi Borgese järgi tähendas lause alustamine kohe mõttes järgmise raja valikut, enne kui jutustaja selleni jõuab.
Calvino läheb kaugemale ja loob mitu tasandit. Raamatud on muutunud siinse romaani miniromaanide välistele tegelastele eluküsimuseks. Raamlugu kujuneb eksistentsialistlikuks spiooniromaaniks.
«Kui rändaja talvisel ööl» tekitas omal ajal muidugi ka negatiivset kriitikat. Romaani mõnitamine, segane lugu jne. Vale. Calvino ennustas küll arvutite-eelsel ajal järgnevate kümnendite süvenevat katkestuste narratiivi: arvutis peab olema kümme asja korraga lahti, veel parem, kui sul on neli ekraani korraga ees, jääb mulje, et sa oled igas suhtes ja loos korraga, sa ei jää millestki ilma. Lõpuks tekib oht kaotada igasugune pide ja jääda kõigest ilma. Aga nagu Calvino romaangi viimaks osutab, inimene peab selles rägastikus leidma oma tee ja millelegi kindlaks jääma.
Näiliselt purustab Calvino romaanižanri hakklihamasinaga, tegelikult aga õilistab ta suurt kunstiliiki ning demonstreerib meile selle kirevust: iga Calvino «miniromaan» kannab ääretult erinevat žanrit. Romaanid on romaanis «Kui rändaja talvisel ööl» üliolulised, nende nimel elatakse ja surrakse. Selles mõttes on tegemist idealistliku, isegi heas mõttes konservatiivse romaaniga.
Raamat
«Kui rändaja talvisel ööl»