Peale selle, kui keegi nõukogude ajal emigreerus, näiteks Neeme Järvi, siis nende looming tuli n-ö kinni katta. Kuid nii paradoksaalne kui ka see pole, võis arhivaaridele see isegi meeldida, sest mida ei kasutata, see ka ei kulu. Seetõttu on näiteks Vabadussõja-aegsed jäädvustused väga heas korras. Praegu juhtub väga harva, kui näitame külastajale originaali. Meil on digikoopiad ja internetis avalikud andmebaasid.»
Kuigi nõukogude aja lõpus sai juba veidi vabamalt hingata, jälgis julgeolek kõike ning teadis hästi, mis kusagil toimub.
Pearu Tramberg: «Näitasime nõukogude ajal, kusagil 1980ndatel, Prangli saarel vanu kinokroonikaid. Rahvale filmid meeldisid, kuid nädal hiljem tuli mulle töö juurde üks KGB-mees ja nõudis aru, et miks ma sinimustvalget lippu rahvale näitasin. Ma ütlesin, et mingit lippu pole ma näidanud, kuid teine pool raius, et tal on kindel info, et see ikka nii oli. Aimasin, millest jutt käib, ja pakkusin välja, et vaatame siis koos selle filmi läbi. Mõeldud-tehtud.
Filmi lõpus oli kaader Pirita rannas aega veetvatest inimestest ning rannahoone, mille lipuvardas lehvis trikoloor. «Vot see, vot see!» karjatas julgeolekumees ning vehkis näpuga lipu poole. Aga ma ei lasknud endale pähe istuda ja ütlesin, et see on ju mustvalge film. Kuidas saab väita, et lipp on just sinimustvalge? Vaidlesime tükk aega, kusjuures ta sai vahepeal päris kurjaks. Umbes nii, et keda sa siin lollitada üritad. Kuid lõpuks lõi ta käega ning õnneks sinnapaika see asi jäigi.»