Võib öelda, et teaduslikku põhjendust parteide riigieelarvelisele rahastamisele polegi võimalik leida, tegu on teadmusühiskonda sobimatu usuküsimusega («nii on alati tehtud», «teised teevad ka nii», «kui me eelarveraha ei saa, muutume korruptiivseks» jne). Või siis hoopis kuritegeliku katusepanekuga maksumaksjatele. Küll pole soovi korral üldse keeruline leida teaduslikku tausta ka praegu palju poleemikat põhjustanud arvule, mis sätestab erakonna minimaalsuuruse. Praegune 1000 on laest võetud, aga samast allikast pärinevad ka pakutavad 200, 300, 500 ja see võiks olla väga lihtsalt ka näiteks 7248. Tegu on ideoloogilise või poliitilise arvuga, võimuhoovaga, mille abil juba riigikokku pääsenud erakonnad reguleerivad vaba konkurentsi. Ikka vähenemise suunas, kuidas siis muidu. Omal ajal, kui kehtestati 1000 liikme alampiir, ei vaevutud varjamagi, et selle nõudega sooviti erakondade arvu Eestis vähendada. Praeguseks on see hulk kahanenud neljani ja ikka veel kostab jutte, et üks või koguni kaks erakonda olevat üleliigsed. Seejuures ei saa öelda, et erakondade arvu vähenemine oleks kuidagi kooskõlas poliitilise stabiilsuse kasvuga. Nagu ei saa ka väita, et Eesti on poliitiliselt Soomest või Rootsist, kus parlamendis meist poole rohkem erakondi, palju stabiilsem riik.
Kuna teema on avatud, oleks patt jätta kasutamata võimalus erakonna elule mingi teaduslik alus rajada. Kahtlemata määrab organisatsiooni suuruse tema ülesanne. Hiinas võib Foxconni tehases iPhone’e kokku panna kõrvuti 200 000 liinitöölist, võimalik, et mõnel neist on ka maailmavaade. Kuid erakond on teistsugune keha, seal peab igaühel olema sama maailmavaade ja igaüks peab saama kontrollida kattuvust kaaslase maailmavaatega. Nii nagu Taagepera kuupjuure valemis, taandub ka erakonna siseelu efektiivsete suhete/kontaktide hulgale.