Ent kes ikkagi lõpuks klasterduvad? On see iseloomulik kõigile loovvaldkondadele? Pigem mitte. Klasterdumine saab suundumuseks olla seal, kus toimetavad ettevõtted. Kaunitel kunstidel ja valdkondadel, kus geograafiliselt hajutatult tegutsevad avalik-õiguslikud või riigiinstitutsioonid (teatrid, kunstimuuseumid, orkestrid), ei ole enamasti majandusväärtuse loomise perspektiivist suurt tähendust. Teisisõnu tekivad klastrid pigem seal, kus peamiselt on tegu ettevõtetega.
Seega on jutt ennekõike valdkondadest, mida klassikaliselt tuntakse «sisutööstustena» (content industries) – film, televisioon, kirjastamine, salvestatud muusika, online-meelelahutus ja arvutimängud – ning neid toetavates valdkondades ehk reklaamis, disainis, tootmis- ja sidetehnoloogias. Need on valdkonnad, kus suuremahulised klastrid teevad ilma mitmel pool maailmas.
Eesti filmivaldkonna ettevõtete klasterdumise kohta tegid Tallinna Ülikooli teadurid äsja põhjaliku uuringu ja selle edasist potentsiaali jälgitakse Tallinna linna veetavas ja ELi Interregi programmi rahastatavas nn ristinnovatsiooni (cross-innovation) uurimisprojektis. Uurigu tulemused on märkimisväärsed.
Kui me hindame klastrite potentsiaali praeguse olukorra põhjal, võib alustada mažoorsete nootidega: Eesti filmivaldkonda iseloomustab juba praegu tugev sisemine loojatevahelise «horisontaalsete» suhete tugevus ja mitmekesisus. See tähendab, et valdkond on tugevalt sisemiselt lõimunud – ettevõtted ja loojad ei hoia omaette, vaid tehakse üksteisega koostööd.
On märkimisväärne, et suur osa filmiettevõtetest on end sisse seadnud Tallinna põhjapoolses kesklinnas – sadamaalal, Kalamajas, Pelgulinnas. Selline geograafiline koondumine toetab ka klastri edasist arengut.
Lõimituse perspektiivist on aga probleemiks filmivaldkonna organisatsiooniline nõrkus. Eesti Kinoliit on varjusurmas ning sestap on valdkond killustunud pisikeste eeskosteorganisatsioonide vahel (produtsentide liit, dokumentalistide gild, mängufilmirežissööride organisatsioon, animaliit jpt), mis aga kõik üksikult võttes pole võimelised valdkonda tervikuna lõimima. Saab näha, kas äsjaloodud Eesti Filmi Instituudist kujuneb valdkonna uus dialoogiplatvorm või on siin ehk parem potentsiaal Balti Filmi- ja Meediakooli (BFM) uuel majal kui avatud ruumilisel keskkonnal otse kesklinnas. Samas puudub ikka veel võttepaviljon, mille ümber võiks klaster koonduda.