Seda, mitut töötundi tähendab klassijuhatamine, kui palju kulub õppetunni ettevalmistamiseks, koduste tööde parandamiseks, olümpiaadideks valmistumiseks, enesetäiendamiseks jne, ei saa jätta iga koolijuhi suvaks ja õpetaja läbirääkimisoskuse proovikiviks. Kindlasti lisandub siia veel kümneid küsimusi, mida on vaja reguleerida riikliku raamleppega, millele põhineks juba iga kooli kollektiivleping ja lõpuks ka õpetaja palgalepe.
Sel juhul oleks ministeeriumi pakutu sammuks õiges suunas, ilma kollektiivlepinguta võib aga hakata saama palju halba nalja, mille äärmuseks oleks mõne oma eelarve kõhnust kiikava koolijuhi seaduslik otsus saata õpetaja klassi ette 35 tunniks nädalas. Kõige vahetumaks tulemuseks prognoosiksin aga klassijuhatajate põuda, seega valusat lööki kasvatustööle. Aga just kasvatustöö aspektist pole läbi mõeldud ka ministeeriumi teised algatused (suurkoolide loomine, 15−16-aastaste maalaste sundsuunamine linnadesse tšillima-hängima jne).
PGS-is on mitmeid punkte, mis vajavad läbivaatamist, kuid mida ministeeriumi eelnõu ei tõstata. Üks neist on alates 2014. aastast kavandatav «lõpetamata keskharidusega» noorte tootmine, mille toob kaasa nõue lugeda gümnaasium lõpetatuks vaid riigieksami soorituse 50% tulemuse korral (eriti valusalt võib see lüüa matemaatikas nõrku humanitaarhuvilisi). Mõistlikum tundub olevat jääda senise 20% nõude juurde – haridustee jätkamise valikuil piisaks ju konkreetsest hinnetelehest. Endiselt jääb kestma omavalitsustevaheline arvlemine ka põhikooliõpilaste osas, kuigi just selle kaotamine (ettepanek, mis sai juba kümmekond aastat tagasi riigikogus tuntuks Lukase-Kreitzbergi parandusena) oleks kodulähedase kooli tugevdamise reaalseks abinõuks.
Igati hädavajaliku koolijuhi rolli tähtsustamisega peab kaasas käima ka koolijuhi töölevõtmise ja töölt vabastamise reeglite täpsustamine koos koolijuhi eemalehoidmisega parteipoliitilise sõltuvuse ohust. See võiks tähendada koolijuhi regulaarset atesteerimist ministeeriumi, koolijuhtide ühenduse ja kooli hoolekogu esindajaist koosneva komisjoni poolt, kellest (mitte ainuüksi omavalitsuse esindajaist) moodustuks ka konkursikomisjon koolijuhi töölevõtmisel.
Üha hädavajalikuma elu nõudena kerkib taas ka tasuta koolilõuna kindlustamine gümnaasiumiski.
Kui sisuliseks kujuneb eelnõu arutamine riigikogus, selle määrab oluliselt ära just koolide ning pedagoogide kutseühenduste surve koalitsioonisaadikuist rahvaesindajaile. Loodame, et selle olemasolul on võimalik seadusse mõistlikke muudatusi sisse viia.