Deismiga seoses võiksime näiteks huvituda, mispärast puhkeb headuse kultus just nimelt valgustusajastul? Tõelus ometi, nagu kõigil aegadel, jäi muutumatult ühesuguseks ja seepärast on kõnealust suurnähtust resümeeritud tagantjärele muigetoonil, umbes Anatole France’i laadis: see oli aeg, mil Euroopast uhtus üle suur headuse voog. Aga miks ta seda tegi? Mispärast hakati inimloomuse algset täiuslikkust nii tungivalt toonitama, et isegi emake loodus (tagasi looduse juurde!) pidi muutuma headuse sünonüümiks?
Kujutlus tundub seda võõrastavam, et nähtusi, mil headuse hõngu oleks, loodus ei tunne, küll aga teame arvutult näiteid selle kohta, missuguse pahaloomulise leidlikkuseni on elusolendid viinud paljunemiskihk. Brasiilia imeline fauna tundvat pisikesi, sõrmepikkusi kalu, kes teevad jõkke sattunud härjast viie minutiga luukere. Meie vagurad ja silmahakkamatud kihulased kaanivad hobuse öö jooksul verest tühjaks. Selliste näidete taustal paneb jutt looduse headusest ainult ebalema.
Vähe sellest, ebalust tekitavad ka inimesed, kes seda laadi üksikasjade mainimist peavad kohaseks. Seejuures ei arvestata isegi mitte mõtlejate suurusjärku. Hobbesi bellum omnium contra omnes on tuntud kõigest kurioosumina; üldsuse suhtumist representeerib Thomas Stearns Eliot, kes nägi Hobbesis juhuprodukti, kelle renessansi sogased vood on eksikombel filosoofia ajaloo kõrgustesse kandnud.
Seda, kui tungivalt me eelistame positiivsust negatiivsusele, näitlikustab kõige mõjusamalt Epikuros. Kõik, mida me hellenismiajastu suurmehe elust ja õpetusest teame, kõneleb aina täiusest, kuid ometi mandus epikuurluse mõiste kristlikul ajastul igasuguse koleduse koondtähiseks. Põhjus on imelihtne: Epikurose õpetuse taustal muutub inimloomuse jumalikkus küsitavaks, kuid just seda on meil, näiliselt läbinisti argise eluhoiakuga lihtsurelikel, kõige rohkem tarvis.