Tänapäeva Eestis käib aga poliitiline business täie hooga. Oled neli või rohkem aastat poliitikas, lahkud sealt rikka mehena, märksa rikkamana, kui selle töö eest ette nähtud palk eeldada lubaks. Riigikogus ja ka kohalikes omavalitsustes peaks võimu teostama inimesed, kellel isiklikud majanduslikud ambitsioonid puuduvad ning kes saavad keskenduda ainuüksi üldise hüve teenimisele maksumaksjatelt saadava piisavalt kõrge palga eest.
Kui Maruste leiab, et «üksikud vajakajäämised või isikute eksimused ei anna siiski alust kogu demokraatlikku elukorraldust veel kahtluse alla seada», siis mulle tundub, et just praegune poliitiline süsteem on viinud selleni, et isikud, kes õilsate kavatsustega poliitikasse lähevad, hakkavad seal teatud viisil «eksima».
Seetõttu tundub mulle, et need, kes süüdistavad «Harta 12» lahtisest uksest sisse murdmises, väites, et tegelikult on Eesti demokraatias kõik kõige paremas korras, on tegelikult hingelt pessimistid, kes leiavad, et olemasolevast paremat ongi võimatu tahta. Ehk nagu mõne aja eest kirjutas filmimees Andres Maimik: «Võim, korruptsioon ja mätsimine on olnud kogu ajaloo vältel. Veel kümmekond aastat tagasi kanti sularaha kilekottidega keskturult otse parteikassasse, nii et ükski könn ei köhinud.» («Emotsioonid ja poliitika», EPL, 6.12)
Otsekui sellise mõtteviisi apoteoosiks on Veiko Märka kirja pannud ühe (ma loodan, et) iroonilise pamfleti, milles ta kuulutab, et «poliitilise kultuuri nõudmine on vagatsevate vanatädide nüristunud soovunelm», sest «poliitika ja kultuur ehk võim ja vaim on vastandid». («Mässata, hartatada või vait olla?», Sirp, 14.12).