Mitmed Eestisse elama asunud välismaalased on kurtnud siinsete inimeste tõsiduse ja külmuse üle: tänaval ega liftides ei tehta teistest inimestest välja, rääkimata naeratamisest. Ärapanemine oleks nagu normiks muutunud: eesmärk näib olevat teist inimest võimalikult suure auditooriumi ees rumalana näidata.
Minul oli küll piinlik vaadata, kui riikliku televisiooni uudistesaates saatejuhid tagasiastumise avalduse teinud ministrit vaenulikul ja hukkamõistval toonil küsitlesid. Ja see ei olnud sugugi esimene kord, kus poliitikuid päeva keskses uudistesaates selliselt koheldakse. Väga tahaks teada, miks erinevad uudistelugejad sellist tooni kasutavad. Kas neile on antud korraldus nii rääkida või nad arvavad, et rahvas tahab seda?
Paraku võib sellist suhtumist kohata igat tüüpi organisatsioonides. Ikka arvab mõni inimene, et temal on õigus teistest valdkondadest mõnitavalt rääkida või kogu oma tigedus teiste peale välja paisata. Vahel on tegemist oskamatusega ennast valitseda, kuid kahjuks väga sageli on see pigem juhtide poolt heaks kiidetud käitumisviis, mille juuri tuleb otsida nõukogude ajast.
Paraku olid sel ajal organisatsioonidel teised eesmärgid: kuna riik oli kohustunud kõigile töö tagama, polnud säästlikkus oluline, tööaja otstarbekast kasutamisest rääkimata. Nüüd on sellel pärandil valusad tagajärjed: Eesti tootlikkus jääb lääneriikide omast oluliselt maha. Raske on ka pealetulevatelt põlvkondadelt teistsugust käitumisviisi oodata, kui juba riigitelevisioonis sellist eeskuju näidatakse.
Samas on uuringute tulemustest teada, et organisatsiooni kasumit on võimalik 20 protsendi võrra suurendada hindu tõstmata, selline tõus on võimalik saavutada, muutes ainult juhtimisstiili. Kui töötajate hirmutamise ja allasurumise asemel luua keskkond, kus inimestel on hea olla ja kus nad saavad ise arutleda, millised meetodid töötavad ja millised mitte ning siis põhjendatud muutmisettepanekuid teha, saavad inimesed tööl suurema panuse anda.